A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Rudens fotografija

Rudens žavesys įamžintas iš naujos perspektyvos

Joks kitas metų laikas neprilygsta dramatiškumu rudeniui. Dažni lietūs prisodrina spalvas, švelnūs vėjai diriguoja ritmingai tėkmei, o rūkas ir migla sukuria ryškią baltumo ir pilkumo uždangą, kurioje kontrastingai žėri besidažančių medžių lapų spalvų pliūpsniai.

„Ruduo – tai labiausiai pojūčius stimuliuojantis laikas. Jis priverčia susimąstyti apie gyvenimą,“ – sako Nyderlanduose gyvenantis gamtos ir kraštovaizdžio fotografas Theo Bosboom. „Tačiau net tokį žavingą metų laiką sudėtinga nufotografuoti taip, kaip to dar niekas nėra daręs.“ Savo Rudens lapų serijoje Theo norėjo atrasti naują būdą gražiausioms šio sezono akimirkoms pabrėžti.

Theo yra nuolatinis „National Geographic“ ir „BBC Wildlife“ žurnalo bendradarbis, jis yra du kartus laimėjęs Europos laukinės gamtos metų fotografo apdovanojimą. Metai po metų vis grįždamas į Belgijos Hoëgne slėnį, jis jautė, kad jau įamžino viską, ką tik gali pasiūlyti miškai.

„Man ši nuotrauka atspindi rudens pabaigą, nes ant praktiškai tuščios šakos miglotame fone belikę tik keli lapeliai. Joje yra labai tyli ir rami energija, ji man primena japonų tapybą – paprasta, grafiška ir kontrastinga.“ – sakė Theo.

„Tai labai vaizdinga vieta, kuri rudenį atrodo tiesiog magiškai, bet po kelerių metų supratau, kad jau esu nufotografavęs ją iš visų pusių. Pradėjau galvoti, „Ar tai viskas?“. Kaip tik tada keli lapai nukrito į upelį ir aš stebėjau, kaip jie juda vandenyje versdamiesi per krioklelius ir kliūdami už šakų ir akmenų. Tada ir kilo mintis nufotografuoti lapus iš po vandens, galbūt taip, kaip rudenį mato žuvys.“

Ir nors „Rudens lapų kelionės“ idėja atrodė gana paprasta, įgyvendinti ją tikrai nebuvo lengva. „Tuo metu fotografija man buvo tik hobis“, aiškino jis, bet savo kompaktiniam fotoaparatui „Canon PowerShot G10“ jis turėjo vandeniui atsparų dėklą „Canon WP-DC28“. Persiavęs guminius batus ir užsivilkęs naro kostiumą, fotografas įsilipo į šaltą upelį, panardino vandeniui atsparų dėklą po vilnimis ir nukreipė jį link dangaus.

„Nemačiau, kas vyksta, bet kaskart praplaukiant lapui spustelėdavau mygtuką ir tikėjausi geriausio,“ – sakė jis. „Dauguma nuotraukų buvo gana prastos, pasidariau nesuskaičiuojamą galybę asmenukių, bet vienas kadras pavyko išties gražiai (žr. žemiau). Supratau, kad tai galėtų būti mano projektas, ir tada nusprendžiau įsigyti povandeninį dėklą savo fotoaparatui „Canon EOS 5D Mark III“ (dabar jį pakeitė Canon EOS 5D Mark IV).“

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
„Šioje nuotraukoje į rudenį pažvelgiama naujai – iš po vandens regimas kraštovaizdis ir plūduriuojantis nukritęs lapas,“ – teigė Theo. „Man ši nuotrauka yra ypatinga, nes ją padariau per pirmąjį seansą. Būtent ši nuotrauka įkvėpė mane tęsti projektą.“

Laikui bėgant Theo greitai iš mėgėjo virto profesionalu ir galiausiai 2013 m. paliko teisininko darbą. Jis ištobulino savo fotografavimo po vandeniu metodus, kiek galėdamas rinkdamasis fotografuoti natūralioje šviesoje, o tai, priešingai nei tradicinėje kraštovaizdžio fotografijoje, reiškia, kad geriausias laikas fotografuoti yra vidudienis.

Jo teigimu, „Kai saulė yra aukščiausiai, į upę patenka daugiausiai šviesos, todėl retai tenka naudoti blykstę – nebent vanduo būtų labai drumstas arba norėčiau pašviesti įdomiu kampu. Man reikėjo didesnio ISO, kad galėčiau fotografuoti įspūdingus vaizdus upėje, nes po vandeniu reikia daugiau šviesos. Gerai tai, kad su „Canon EOS 5D Mark III“ ISO padidinimas nekenkia vaizdo kokybei.“

Susiję straipsniai
Shooting the seasons

KRAŠTOVAIZDŽIO FOTOGRAFIJA

Metų laikų fotografavimas

Naudodamiesi šiais Benjamino Hegyi patarimais, atskleiskite unikalią kiekvieno metų laiko atmosferą.

discover the beauty in the detail

MAKROFOTOGRAFIJA

Makrofotografija: atraskite grožį detalėse

Laukinės gamtos fotografas Ian Wade dalijasi savo makrofotografijos patarimais.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

PATARIMAI IR METODAI

Išmokite tinkamai nustatyti ekspoziciją

Sužinokite, kaip nustatyti šviesos lygį nuotraukose, kad jos atrodytų visiškai kitaip.

„Buvo labai įdomu fotografuoti burbuliukus iš po vandens, nes juose nuostabiai atsispindi virš jų esantis kraštovaizdis. Geriausia burbuliukų ieškoti prie krioklių ir sraunaus vandens.“

Theo negalėjo peržiūrėti savo kompozicijų realiu laiku, todėl teko kliautis bandymais, bet jis žinojo, ką daryti, kad galimybių sėkmei būtų kuo daugiau. „Visada mėgstu fotografuoti diafragmos pirmenybės režimu, nes tikiu, kad fotoaparatas parinks tinkamiausią išlaikymą. Man telieka eksperimentuoti su lauko gyliu, kuris yra svarbus fotografuojant kraštovaizdį ir norint užfiksuoti daug detalių,“ – teigė jis.

„Po vandeniu didelis lauko gylis nebuvo reikalingas, todėl diafragma galėjo likti plačiai atverta ir įleisti daugiau šviesos. Fotoaparato automatinis fokusavimas veikė tikrai patikimai ir tai yra tiesiog būtinybė. Taip pat išmokau prie objekto priartėti kiek įmanoma arčiau, ypač, kai vanduo nėra skaidrus. Paaiškėjo ir tai, kad plačiakampiu objektyvu gaunami stipresni rezultatai.“

„Tai mėgstamiausia mano kolekcijos nuotrauka. Laikiau fotoaparatą upelio dugne, todėl galėjau jį ilgiau išlaikyti ramiai ir naudoti ilgą trečdalio sekundės išlaikymą, kad lapai būtų ryškūs, bet matytųsi vandens judėjimas. Manau, jis gerai atspindi, kaip aš suvokiu rudenį: kaip nuolatinį judėjimą, kaip gyvenimo ciklą,“ – aiškino Theo.

Tiems, kas nėra įsitikinę, ar verta nerti po vandeniu, visada yra daug galimybių įamžinti rudens žavesį virš vandens. Jo teigimu: „Žmonės dažnai ieško įspūdingų kraštovaizdžių ir tada visą laiką praleidžia laukdami „tinkamos“ šviesos. O man labiau patinka susitelkti į detales, kurios yra tiek pat, jei ne daugiau, įdomios.“ Nukritę lapai, gilės, ryškiaspalvės uogos ir grybai yra idealūs rudeniniai objektai, kurie mažiau priklauso nuo puikaus apšvietimo ar oro. „Tiesiog pažvelkite į žemę ir greitai atrasite daug įdomių dalykų – fotografuojant smulkias detales galimybės yra beribės.“

Kalbant apie „smulkias detales“ kyla mintis apie makrofotografiją (ir dauguma kompaktinių fotoaparatų turi tikrai geras makrofotografijos galimybes), bet Theo kalba tiesiog apie tai, kad reikia sutelkti dėmesį į vieną priešais jus esantį aspektą, o ne į visą visumą. „Mėgstu sufokusuoti savo „Canon“ EF 70-200mm f/2.8L USM objektyvą į kažkokį daiktą, tarkim, medžio dalį, ir tada artinti arba tolinti, kol kadre lieka tik tai, kas man tinka.“ Jo teigimu, „Tą patį galima padaryti ir su kompaktiniu fotoaparatu – tiesiog dirbkite su tuo, ką turite.“

„Tai viena iš ankstyvųjų mano nuotraukų, kurioje pasakojama apie šį kalnų upelį,“ – teigė Theo. „Tai labai klasikinis, nesenstantis kraštovaizdžio virš vandens vaizdas, bet man jis žymi tą momentą, kai jau pasiekiau viską, ką galėjau, fotografuodamas šį konkretų upelį miške tokiu stiliumi. Tai buvo akimirka, kai pagalvojau: „O kas toliau?“ Man patinka pilka ir padūmavusi ryto šviesa. Kompozicijai panaudoti nukritę lapai, o vandens judėjimas, paparčiai, beržai ir buksmedžiai ją subalansuoja.“

Ši taisyklė tinka ir orams, nes Theo tikrai nefotografuoja vien tik geru oru. Jo teigimu, gamtos fotografijai nėra blogo oro, yra tik netinkama apranga (arba per menka fotoaparato apsauga – ne visi fotoaparatai yra vienodai apsaugoti nuo vandens, todėl gali būti protinga investuoti į tinkamą uždangalą nuo lietaus ar objektyvo gaubtą). Jo teigimu: „Gerai būtų iš anksto pažiūrėti prognozę ir suplanuoti, tačiau galimybių yra bet kokiu oru – tiesiog reikia galvoti nestandartiškai. Po lietaus spalvos yra ryškesnės. Vėjuotu oru ilga ekspozicija gali nepavykti, jei norite ryškiai nufotografuoti lapus ar kitus judančius daiktus, bet, panaudojus šią situaciją kūrybiškai, galima sukurti impresionistiškas jų judesio nuotraukas. Rūkas sukuria puikią atmosferą. O kur dar tie nuostabūs rytai, kai yra rūkas ir rasa, pro kuriuos skverbiasi saulės spinduliai. Aš per daug nekantrus, kad laukčiau „tinkamos“ šviesos, tad jei šviesa netinka vienam dalykui, randu fotografuoti kažką kita.“

„Čia virš vandens nufotografuotas mažas rudens spalvomis nusidažęs buksmedis, bet panaudotas tas pats metodas, kaip ir keliuose povandeniniuose vaizduose – priropojus po medžiu į dangų nukreiptas plačiakampis objektyvas,“ – pasakojo Theo. „Man patinka, kaip grėsmingai jis kontrastuoja su ūkanotu nuogu mišku, nes aplinkiniai medžiai jau nebeturi lapų.“

Kad ir kaip Theo mėgtų rudenį, jo teigimu, labai kūrybiškai galima panaudoti ir pereinamuosius laikotarpius. Jis siūlo: „Fotografuokite tokius dalykus, kaip pro nukritusius lapus besiskverbiančias paskutines vasaros gėles, arba stebėkite orų prognozę, kad nufotografuotumėte pirmąjį iškritusį sniegą. Pirmos snaigės spalvotoje rudens paletėje atrodo įspūdingai.“

„Tai labai tipinis mano fotografijos kadras, kuriame aš ieškau įdomių raštų, detalių ir ritmų“, teigė Theo. „Man labai patinka lapų pasiskirstymas, truputis putų. Šis kadras padarytas seklioje upės pusėje, kur ji nebuvo labai srauni. Tai tiesiog gražus skirtingų rūšių ir įvairių spalvų bei etapų lapų rinkinys.“

Theo Rudens lapų projektas buvo plačiai publikuotas, už vieną iš nuotraukų jis netgi užėmė antrąją vietą Meninės vizijos kategorijoje 2013 m. Laukinės gamtos metų fotografo konkurse. Bet kai socialinėse platformose dėmesio siekia tiek fotografų, kiek yra nukritusių lapų miške, jis sako, kad išsiskirti galima tik neregėta perspektyva. Jo teigimu: „Galite keliauti į atokiausias vietas, kurti nuostabiausias nuotraukas, bet dauguma redaktorių nekreips į jas jokio dėmesio, jei jos išties nebus kažkuo išskirtinės. „Rimtai pagalvokite, kuo galiu prisidėti prie to, kas jau yra sukurta?“

Autorė: Natalie Denton

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

Skiltis „Pasisemkite įkvėpimo“ – tai pagrindinis naudingų fotografijos patarimų, vadovų pirkėjams ir įdomių pokalbių šaltinis, kuriame yra visko, ko reikia norint rasti geriausią fotoaparatą ar spausdintuvą ir įgyvendinti savo naują kūrybinę idėją.

Atgal į visas istorijas