Ilgo išlaikymo darant nespalvotas nuotraukas meno įvaldymas

Sužinokite, kur, kada ir kaip ilgo išlaikymo funkciją įvaldęs fotografas Stephen McNally fiksuoja savo užburiančius nespalvotus kraštovaizdžius.
Nespalvotas pastato griuvėsių vaizdas, užfiksuotas nustačius ilgą išlaikymą, kad būtų sulieti dangumi plaukiantys debesys.

Stephen McNally yra įvaldęs nespalvotą fotografiją nustačius ilgą išlaikymą, yra surengęs ne vieną parodą, o jo potraukis šiam žanrui bėgant metams tik didėjo. Kadangi dirba kirpėju, fotografija priverčia jį išeiti į lauką, ieškoti naujų vietų, išvysti pažįstamas vietas naujomis akimis ir suteikia jam didžiulį pasitenkinimą.


Daugelis pasirenka nespalvotą fotografiją, nes ji gali pabrėžti dramatizmą per kontrastą ir atspalvius. Spalvų nebuvimas priverčia pažvelgti į nuotrauką kitaip ir sutelkti dėmesį į kompoziciją, objektą ir formą. Sujunkite juodą ir baltą spalvas su ilgu išlaikymu ir atsiras intriga. Stephen sako: „Fotografija naudojant ilgą išlaikymą sukuria nežemišką pasaulį, kurio akis nemato, bet fotoaparatas gali užfiksuoti.“

Šiame straipsnyje sužinosime, kaip vystėsi Stephen darbas ir kodėl jis taip entuziastingai nusiteikęs dėl technikos.

Kodėl ilgai išlaikytos nuotraukos yra nespalvotos?

Medžių kelmai ir šaknys iškyla virš vandens nežemiškame kraštovaizdyje.

„Nuvykau prie Blakemere Moss ežero Delameryje, Anglijoje, nufotografuoti medžių kelmų ežere, nes miškininkystės komisija nukirto medžius, kad žemė vėl taptų natūraliu vandens telkiniu, – sako šio vaizdo fotografas Stephen McNally. – Nukirstų medžių kelmai yra puikus abstraktus minimalistinis vaizdas, kai fotografuojama pritaikius ilgą išlaikymą, fotografavimo techniką, išskiriančią objektą. Ilgas išlaikymas suplokština vandenį, todėl jis atrodo, lyg būtų ledo lakštas.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“ ir objektyvu „Canon EF 24-105mm f/4L IS USM“ (dabar jį pakeičia „Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM“); nuostatos: 40 mm, 7,3 sek., f/11 ir ISO100. © Stephen McNally

Užfiksuota sugriuvusi valčių stoginė, virš kurios, atrodo, sūkuriuojasi debesys.

Stephen padarė šios seniai užmirštos valčių stoginės nuotrauką lankydamasis Anglesyje, Velse. „Kai pamačiau šią valčių stoginę, sudomino grublėta durų tekstūra, detalės ir kontrastas su labai tamsiais jūrų dumbliais apačioje. Yra tiek daug pilkos spalvos atspalvių, tada galėčiau įsivaizduoti baltus debesis virš jos“, – pasakoja jis. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“ ir objektyvu „Canon EF 16-35mm f/4L IS USM“; nuostatos: 16 mm, 4 sek., f/7.1 ir ISO100. © Stephen McNally

Stephen pradėjo nuo populiarių dalykų, tokių kaip jūros peizažai per saulėlydį ir saulėtekį, fotografavimo, tačiau nusprendė pakeisti juos kažkuo, kas jam atrodė sudėtingiau. „Man tiesiog atsibodo tai daryti, nes visi tai darė. Norėjau mesti sau didesnį iššūkį ir su fotoaparatu nuveikti daugiau“, – aiškina jis.

Ilgas išlaikymas ne tik sukuria siurrealistinį fotografijos elementą, bet ir yra patrauklus dėl netikėtumo: nežinote, kaip atrodys vaizdas, kol nenuleisite užrakto ir nepažvelgsite į ekraną. Kai fotoaparato užraktas ilgai atidarytas, užfiksuojamas natūraliai judančių objektų, tokių kaip vanduo, debesys ar net žmonės, judėjimo pėdsakas. Ši vaizdo dalis kontrastuoja su nejudančiais siužeto dalykais, kurie išlieka preciziškai ryškūs.

Stephen teigia: „Mane įtraukia nuotraukos nežemiškumo jausmas. Ilgas išlaikymas suplokština jūrą, nors akis mato didžiules atsiritančias ir nusiritančias bangas. Visa tai galite pristabdyti ilgai išlaikytoje nuotraukoje – tai ir yra šios fotografijos magija.“

Idealios vietos

Vienišas medis sufokusuotas šviesesniame fone, virš jo pagauti judantys debesys.

Nespalvotos nuotraukos sėkmės paslaptis, pasak Stephen, yra susijusi su įvairiais atspalviais. „Dirbu vadovaudamasis principu, kad nespalvotoje nuotraukoje yra nuo grynai baltos iki grynai juodos spalvos, tada skirtingi atspalviai ir grūdėtumas. Redagavimo programinėje įrangoje skaičiai apačioje nuo 1 iki 12 nurodo man visus atspalvius, o jei turiu visus 12, vadinasi, turiu puikų nespalvotą kadrą.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“ ir objektyvu „Canon EF 16-35mm f/4L IS USM“; nuostatos: 20 mm, 30 sek., f/11 ir ISO100. © Stephen McNally

Senos sodybos griuvėsiai, fone matyti medžiai, laukas ir virš jų judantys debesys.

„Visada padarykite bandomąjį kadrą, kad pamatytumėte, ką sako jūsų histograma, ir pagal ją nuspręsite, kokį išlaikymą nustatyti, – siūlo Stephen. – Esu įjungęs mirksiukus [perspėjimą dėl pereksponavimo / nepakankamo eksponavimo], todėl pamatau, kai pateikiami įspėjimai. Jei fotografuojate tiek, kiek galite, tada žinote, kad užfiksavote tiek duomenų, kiek galėjote. Jei eksponuota pernelyg daug, nebus duomenų, kuriuos būtų galima atkurti.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“ ir objektyvu „Canon EF 16-35mm f/4L IS USM“; nuostatos: 16 mm, 38 sek., f/11 ir ISO100. © Stephen McNally

Stephen vis grįžta į tas pačias vietas Anglijos šiaurės vakaruose. Jis turi mėgstamus medžius ir jam patinka matyti, kaip jie keičiasi įvairiais metų laikais. Kai atvyksta į kažkokią naują vietą, pirmiausia apžiūri kraštovaizdį ir mintyse atkreipia dėmesį į vietas, į kurias planuoja grįžti.

„Jei fotografuojate jūrų peizažus, turite ištyrinėti potvynius, – ragina jis. – Paprastai fotografuoju per atoslūgį. Jei fotografuojate per potvynį, pastebėsite, kad išlaikymo metu fotoaparatas juda, todėl vaizdai nebus ryškūs. Jis daug stabilesnis fotografuojant per atoslūgį.“

Stephen linkęs fotografuoti rudenį – fiksuojant dangų pasirinkus ilgą išlaikymą geriau, kai diena apniukusi ar net debesuota, nes į fotoaparatą natūraliai įleidžiate daugiau šviesos. „Vasaros viduryje nefotografuoju, nes turėčiau išvykti apie 2 val. nakties, todėl paprastai pradedu fotografuoti rugsėjį, kai švisti pradeda apie 6 val. ryto. Tyrinėju fotografuojamas vietas: kada pakils saulė ir kur kris šviesa. Jei diena miglota ar iš dalies debesuota, žinau, kad turėsiu su tuo dirbti“, – aiškina jis. Jis pradeda nuo histogramos fotoaparate, kad išsiaiškintų, kiek yra šviesos ir kiek laiko jis turės.

Stephen nuotraukose vyrauja melancholiška nuotaika, kurią iš dalies lemia tema. Jis dažniausiai fotografuoja pramoninius objektus arba apleistus pastatus – dabar apleistas vietas, kurios kadaise buvo kupinos gyvybės. „Mane traukia seni pastatus, – prisipažįsta jis. – Kai neseniai buvau Anglesyje (Velse), aptikau seną sodybą (žr. vaizdą dešinėje aukščiau) ir pamaniau, kiek laiko šis ūkis jau griūva. Ir kodėl jie jo nebeprižiūrėjo? Kur yra čia gyvenę ir dirbę žmonės?“

Šie praeities priminimai taip pat puikiai tinka vienspalviam vaizdui. „Nespalvotoje nuotraukoje kompozicija tampa dėmesio centru, todėl ji turi būti stipri“, – priduria jis.

Įrangos krepšio favoritai

Ryškūs pastato griuvėsiai šviesaus dangaus fone, judantys debesys neryškūs.

Fiksuodamas Viktorijos laikų porceliano dirbtuvių griuvėsius, Stephen pripažįsta, kad „darbuotojai turėjo eiti kelias mylias, nes aplinkui daugiau nieko nėra. Jie pagamindavo porcelianą ir porcelianinius indus, tada atplaukdavo laivai ir juos išplukdydavo.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“ ir objektyvu „Canon EF 16-35mm f/4L IS USM“; nuostatos: 16 mm, 86 sek., f/11 ir ISO100. © Stephen McNally

Žemės kauburėlis ant skardžio krašto, fone – rami jūra, o virš jos – sustingę debesys.

Kai oro ir šviesos sąlygos tinkamos, geriausia padaryti kuo daugiau kadrų. „Debesų ar vandens judėjimas ne visada nuspėjamas, tačiau jis gali padėti užfiksuoti gerą kadrą arba jį sugadinti. Anglesyje padariau daugiau nei 100 nuotraukų, bet apdorojau tik 20, likusias ištryniau“, – prisipažįsta Stephen. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“ ir objektyvu „Canon EF 16-35mm f/4L IS USM“; nuostatos: 16 mm, 55 sek., f/11 ir ISO160. © Stephen McNally

Atnaujinęs fotoaparatą, Stephen galėjo pritaikyti procesą. Jis pradėjo dirbti su „Canon EOS 450D“ (dabar jį pakeitė „Canon EOS 850D“), tada perėjo prie „Canon EOS 60D“ (dabar jį pakeitė „Canon EOS 90D“), o neseniai – prie „Canon EOS R6“. Nors perėjo prie neveidrodinio fotoaparato, Stephen vis tiek gali naudoti mėgstamus EF objektyvus, nepadarydamas jokios įtakos vaizdo kokybei, pasinaudodamas tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“.

„Man patinka „Canon EOS R6“ jutiklinis ekranas, jis taip intuityviai naudojamas. Galite tiesiog paliesti ekraną, kad pakeistumėte f skaičių arba ISO jautrumą“, – siūlo jis.

Stephen dažnai fotografuoja neriboto išlaikymo režimu „Bulb“, leidžiančiu laikyti užraktą atvirą tol, kol pirštas yra ant užrakto nuleidimo mygtuko. Naudojant laidinį paleidiklį galima išvengti fotoaparato drebėjimo, kurį sukelia užrakto mygtuko spaudimas. „Neriboto išlaikymo režimas „Bulb“ yra būtinas, kad užraktas būtų atidarytas ilgą laiką fotografuojant tamsoje arba naudojant 10 ar 16 žingsnių ND [neutralaus tankio] filtrą“, – aiškina jis.

Stephen dažnai su savimi į fotografavimo sesiją pasiima kelis fotoaparatus, kad prasmingai praleistų laiką. Kai fotografuoja nustatęs 20 minučių išlaikymą fotoaparatu „Canon EOS R6“, jis gali nustatyti kitą fotoaparatą kitu kampu, o tai jį užima, kol tenka laukti.

Galutinė Stephen įrangos krepšio priemonė yra redagavimo programinė įranga. Jis fotografuoja RAW formatu ir spalvotai, todėl turi daugiau informacijos, su kuria reikia dirbti redaguojant. Tada jis konvertuoja vaizdą į nespalvotą, prieš redaguodamas programine įranga, pvz., „Adobe Photoshop“ arba nemokama „Canon Digital Photo Professional“ (DPP). „Koreguoju lygius, kreives ir pridedu perėjimų. Jei su failu dirbu ilgiau nei 10 minučių, jis bus pašalintas. Noriu išvengti pernelyg daug redagavimo, todėl stengiuosi, kad viskas būtų tinkama pačiame fotoaparate“, – aiškina jis.

Puikaus kadro užfiksavimas

Puodas su omarais pirmame kraštovaizdžio plane; vanduo atrodo ramus, o tolumoje užfiksuoti judantys debesys.

Gamta ne visada suteikia tobulą kompoziciją, todėl Stephen rekomenduoja šiek tiek įsikišti, kad sukurtų pusiausvyrą vaizde. „Puodas su omarais buvo pastatytas kadro krašte, tačiau jį perkėliau arčiau centro. Visada stengiuosi turėti aiškiai matomą objektą pirmame plane – anksčiau naudojau dreifuojantį medienos gabalą. Man patinka kurti gana abstrakčias scenas.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“ ir objektyvu „Canon EF 16-35mm f/4L IS USM“; nuostatos: 16 mm, 71 sek., f/11 ir ISO100. © Stephen McNally

Medžio šaknys iškyla iš nejudančių, šviesių vandenų – vaizdui suteikiama skulptūrinė kokybė.

Stephen nusiramina fotografuodamas nuotraukas silpno apšvietimo sąlygomis nustatęs ilgą išlaikymą. „Kai laukiate, kol pasirodys šviesa, atrodo, lyg pasaulis stovėtų vietoje. Nieko nėra šalia. Atrodo, kad visas pasaulis priklauso tik tau“, – sako jis. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su tvirtinimo adapteriu „Canon Mount Adapter EF-EOS R“ ir objektyvu „Canon EF 24-105mm f/4L IS USM“; nuostatos: 80mm, 36 sek., f/11 ir ISO100. © Stephen McNally

Silpno apšvietimo ir puikios ilgo išlaikymo nuotraukos paieškos – nemenkas iššūkis. „Devynis iš dešimties kartų nepasiseka“, – prisipažįsta Stephen. „Geriausia, ką gali padaryti norintieji ištyrinėti šį žanrą, – eksperimentuoti ir išsiruošti auštant, – priduria jis. –

Būtų naudinga turėti ND filtrą, 10 ar daugiau žingsnių. Arba galima fotografuoti, kai dar mažai šviesos, prieš pat aušrą. Išlaikymas prieš pat aušrą bus iki 50 sekundžių, o tai turėtų duoti puikių rezultatų. Taip pat naudoju atvirkštinės gradacijos ND filtrus, kai horizontas tamsesnis, nes tai bus šviesiausia vieta, kai saulė pasirodys.“

Raskite vietą, tyrinėkite, pasinaudokite ankstyvu rytu ir išbandykite Stephen techniką, kaip užfiksuoti nespalvotas nuotraukas naudojant ilgą išlaikymą. Paskutinis Stephen patarimas: „Sugerkite kuo daugiau informacijos ir tada pritaikykite ją praktiškai. Niekada negausite to, ko norite, jei nesistengsite.“



Autorė Natalya Paul

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

Vienspalvio pasaulio fiksavimas

Spalvų neskiriantis fotografas Chris Ward paaiškina, kaip kurti vaizdus, kuriuose daugiausia dėmesio skiriama smulkesnėms detalėms.

Patarimai apie nespalvotą fotografiją

Nuo vestuvių ir peizažų iki sporto ir portretų – sužinokite, kaip daryti stulbinančius nespalvotus vaizdus.

Sukurti šviesų pėdsakus

Kaip pasinaudoti ilgu išlaikymu šviesų pėdsakams sukurti – „Canon“ raudonosios linijos iššūkio nugalėtojo patarimai.

Fotografuokite nuotoliniu būdu

Sužinokite apie nuotolinio fotografavimo privalumus fotografuojant bet kokio tipo nuotraukas.