Makrofotografijos patarimai

Šie geriausi makrofotografijos patarimai padės kurti įspūdingus stambaus plano vaizdus. Čia rasite viską, ką reikia žinoti – nuo kūrybinių metodų ir pagrindinių fotoaparatų nuostatų iki tinkamo „Canon“ rinkinio pasirinkimo.
Itin stambiu planu užfiksuotos ryškiaspalvės vapsvos, besimaitinančios ant gelsvai žalios spalvos gėlės kuokelio, nuotrauka.

Įvairių objektų, pradedant vabzdžiais bei gėlėmis ir baigiant maistu bei namų apyvokos reikmenimis, nuotraukos stambiu planu gali atskleisti stulbinančius detalumo lygius. Naudodami tinkamą fotoaparatą, objektyvą ir parametrus galite atskleisti plika akimi nematomų detalių. Nustačius minimalų fokusavimo atstumą, makroobjektyvas paprastai užtikrina 0,5–1,0 k. didinimą. Gal tai skamba ir ne itin įspūdingai, bet 1,0 k. didinimas fotoaparato vaizdo jutiklyje atkuria mažus objektus tikruoju jų dydžiu. Peržiūrint juos ekrane arba spaudinyje, jie bus įspūdingai padidinti ir suteiks nuotraukai visiškai naują perspektyvą.

Makrofotografijoje jūsų objektas gali būti bet kas, nes atskleidžiate paslėptą pasaulį ir pamatote kasdienius dalykus kitaip. Fotografuoti iš labai arti gali būti išties smagu, bet kyla ir tam tikrų techninių iššūkių. Skaitykite toliau ir raskite ekspertų patarimų, kaip kurti įspūdingus stambaus plano vaizdus, bei sužinokite, koks „Canon“ rinkinys yra tinkamiausias makrofotografijai, net jei jūsų biudžetas nedidelis.

Makrofotografijos metodai

Ryškiai rožinės spalvos gėlės nuotrauka stambiu planu.

Gamta paslėpė grožio gylį, kurį galite atskleisti pasitelkdami fotografavimą stambiu planu ir makrofotografiją. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon“ RF „85 mm F2 MACRO IS STM“, nustatymai: 1/1250 sek., f/2 ir ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Gali būti sudėtinga fokusuoti fotografuojant stambiu planu, be to, tai reikalauja didelio tikslumo, nes lauko gylis paprastai būna mažytis. Programėlėje „Canon Photo Companion“ įdiegtas naudingas įrankis, apskaičiuojantis artimiausią ir tolimiausią fokusuotės taškus, lauko gylį ir hiperfokalinį nuotolį, atsižvelgiant į fotoaparatą bei nustatymus.

Fotografuojant natiurmortus, pvz., maistą, pasitelkiant makrofotografiją, fotoaparatą geriausia pritvirtinti prie trikojo ar kitos atramos, kad jis būtų užfiksuotas ir nebūtų jokio judėjimo ar suliejimų. Kad fotoaparatas visiškai nesujudėtų, pravartu naudoti dviejų sekundžių laikmatį arba nuotolinį valdiklį, kad fotografuojant nereikėtų prisiliesti prie fotoaparato.

Net ir naudojant trikojį, vibracijas gali sukelti prisilietimas prie fotoaparato prieš pat eksponavimą, o DSLR fotoaparatų atveju – atspindžio veidrodžio pajudėjimas. Daugumoje „Canon“ DSLR fotoaparatų galima pasirinkti naudingą nustatymų derinį: dviejų sekundžių delsos laikmatį kartu su veidrodžio fiksavimo režimu. Tuomet veidrodis pakils likus dviem sekundėms iki fotografavimo taip suteikiant pakankamai laiko vibracijoms išsisklaidyti. Tokiais atvejais taip pat praverčia programėlė „Canon Camera Connect“, suteikianti galimybę valdyti fotoaparatą telefonu.

Kai fotoaparatas užfiksuotas, automatinio fokusavimo funkcija gali gerai veikti, jei naudojamas vieno taško AF ir yra tiksliai išlygiuotas su objekto dalimi, kuri turėtų būti ryškiausia. Rankinis fokusavimas gali tikti dar geriau. „Canon“ EOS M ir visuose EOS R sistemos beveidrodiniuose fotoaparatuose yra fokusavimo piko parinktis (objektyve reikia įjungti MF režimą). Įjungus ją, sufokusuotos sritys vaizdo rėmelyje bus rodomos vaizdo ieškiklyje arba galiniame ekrane, kad būtų galima dar tiksliau suderinti kadrą. Arba galima naudoti pageidaujamos srities padidinto vaizdo peržiūrą ir taip užtikrinti optimalų rankinį fokusavimą. Tą patį metodą galima naudoti ir „Canon“ DSLR fotoaparatų galiniame ekrane, kai įjungtas „Live View“ režimas.

Puikūs makrofotografijos objektai ištisus metus

Siekiant, kad makrofotografija būtų sėkminga, reikia galvoti apie smulkius dalykus. Sodo vabzdžiai, vorai ir bitės yra puikūs objektai; gamta apskritai turi daug ką pasiūlyti ištisus metus. Nuo gėlių pumpurų pavasarį iki bičių ir drugelių vasarą, auksinių lapų ir grybų rudenį bei snaigių ir šerkšno žiemą – visada rasite ką fotografuoti.

Namuose galite kūrybingai pažvelgti į maisto makrofotografiją arba iš labai arti fotografuoti tokius objektus kaip spalvoti pieštukai, kuriuose gausu smulkaus rašto. Daugiau idėjų ir praktinių patarimų šia tema rasite pirmiau pateiktame Iano Wade'o vaizdo įraše apie rudens makrofotografiją.

Apšvietimas makrofotografijoje

Ryškiai apšviestas raudongūžio kopūsto vaizdas stambiu planu; fotografavo Matt Doogue fotoaparatu „Canon EOS R10“.

Ši raudongūžio kopūsto stambaus plano nuotrauka buvo fotografuojama nustačius visą padidinimą ir taikant apšvietimą iš viršaus. Fotografas Matt Doogue naudojo fokusavimo sluoksniavimą fotoaparate, kad išlaikytų vienodą fokusavimą visame vaizde. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS R10“, naudojant objektyvą „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“, nustatymai: 1/60 sek., f/5.6 ir ISO250.

Palyginimui tamsesnė raudongūžio kopūsto nuotrauka stambiu planu, kurią Matt Doogue padarė fotoaparatu „Canon EOS R10“.

Raudongūžio kopūsto vaizdas stambiu planu, sukurtas nustačius visą padidinimą, bet šį kartą taikant silpnesnį apšvietimą iš dešinės siekiant akcentuoti kopūsto tekstūrą ir linijų kontūrus. Matt ir čia naudojo fokusavimo sluoksniavimo fotoaparate funkciją, kad fokusavimas būtų tolygesnis. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS R10“, naudojant objektyvą „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“, nustatymai: 1/60 sek., f/5.6 ir ISO250.

Norint išryškinti detales, verta paeksperimentuoti su skirtingais šviesos šaltiniais, pradedant nuo natūralaus apšvietimo ir šviesos atspindėjimo pasitelkiant baltą kortelę ar popieriaus lapą iki fotografijai skirto LED apšvietimo skydo ar „Speedlite“ blykstės.

Gana mažo intensyvumo apšvietimas paprastai nėra problema, jei gėlių makrofotografijai, maisto nuotraukoms stambiu planu ar kitokiam natiurmortui naudojate trikojį, bet dėl blankios šviesos nuotraukos gali netekti gylio. Kai fotografuojama patalpoje, padidinti apšvietimo lygį galima staline lempa arba pasinaudojant dienos šviesa, sklindančia pro langą. Geras pasirinkimas yra ir fotografijai skirtos šviesadiodės lempos, kaip ir šviesadiodės „Macro Lite“ blykstės.

Pažangesnis sprendimas yra naudoti blykstę arba „Speedlite“. Ji ne tik užtikrina geresnį apšvietimą: kadangi blykstė apšviečia labai trumpai, ji efektyviai sustabdo judesį. Kad būtų maksimaliai valdomas fotografavimas stambiu planu ir užtikrinamas apšvietimas be šešėlių naudojant makrofotografiją, blykstė „Canon Macro Ring Lite MR-14EX II“ yra suderinama su daugeliu „Canon“ makroobjektyvų. Taip pat galite pabandyti naudoti ryškią šviesą, krentančią ant objekto įstrižai. Tai sukurs gilius šešėlius ir vaizdas atrodys trimatis.

Lauko gylio didinimas

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

Net ir tiksliausias fokusavimas bei siaura diafragma kartais gali nepadėti išgauti norimo ryškumo visame kadro gylyje. Vėlgi, taip nutinka dėl labai mažo lauko gylio fotografuojant stambiu planu. Kai kuriuose „Canon“ fotoaparatuose, įskaitant „Canon EOS R8“ ir „EOS R6 Mark II“, yra fokusavimo diapazono režimas. Jis puikiai tinka makrofotografijai, nes kadrų serija padaroma automatiškai keičiant fokusavimo atstumą su kiekvienu kadru. Tuomet redagavimo etape galima sujungti seriją į vieną vaizdą ir taip pasiekti daug didesnį lauko gylį.

Efektyvi makrokadrų kompozicija

Rausvos ir geltonos spalvos pyragaičio nuotrauka stambiu planu; fotografavo Matt Doogue, naudodamas „Canon EOS R10“.

Lyginant su viso kadro fotoaparatu, APS-C formato fotoaparatai, pavyzdžiui, „Canon EOS R50“ arba „EOS R10“, turi mažesnį vaizdo jutiklį. Jis ne tik suteikia prijungtam objektyvui ilgesnį „efektyvųjį“ židinio nuotolį, bet ir išplečia faktines didinimo galimybes dėl 1,6 k. apkarpymo koeficiento. Jis puikiai tinka norint stambiu planu užfiksuoti mažą objekto sritį sukuriant įspūdingą kompoziciją, kaip šioje pyragaičio nuotraukoje, padarytoje taikant visą didinimą ir apšvietimą iš viršaus bei šiek tiek iš galo, kad būtų daugiau šešėlių ir kontrasto. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS R10“, naudojant objektyvą „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“, nustatymai: 1/60 sek., f/7.1 ir ISO1250.

Tipinis mažas lauko gylis makrofotografijoje gali būti naudingas. Sritys, esančios daugiau nei keliais centimetrais arčiau arba toliau nei fokusavimo plokštuma, vaizde atrodys labai sulietos. Todėl svarbu pagalvoti tiek apie foną, tiek apie fotografuojamą objektą.

Gana tolygios spalvos ir ryškumo fonas nuotraukoje atrodys paprastai, padėdamas izoliuoti pagrindinį objektą ir išskirti jį vaizde. Gali tikti ir įvairesnių spalvų bei atspalvių fonas. Bet kuriuo atveju įvertinkite pagrindinio objekto ir jo aplinkos spalvas bei kaip jos dera kartu kurdamos įspūdingą bendrą vaizdą.

Trečdalių taisyklė yra klasikinis kompozicijos įrankis. Įsivaizduokite, kad jūsų vaizdo kadras padalytas vienodu atstumu išdėstytomis linijomis – dviem horizontaliai ir dviem vertikaliai. Galite pridėti šias linijas fotoaparate. Dabar pabandykite nustatyti jus dominančią sritį virš taško, kuriame susikerta dvi linijos. Tai gali sukurti didžiausią vizualinį poveikį vaizde. Arba laužykite taisykles ir nustatykite pagrindinį objektą pačiame kadro centre. Šis metodas tinka simetriškiems objektams, kurie puikiai atrodo makrofotografijoje.

Fotografuodami gėles, lapus ir kitus šiek tiek didesnius objektus, gerą kompoziciją sukursite priartindami labai mažą viso objekto sritį ir sukurdami glaudžią bei detalią nuotrauką.

Geriausi fotoaparatai makrofotografijai

Itin stambiu planu užfiksuotos kriauklės nuotrauka, kurioje matyti spiralių tekstūra.

Panašiai kaip ir kituose „Canon EOS R“ sistemos fotoaparatuose, „EOS RP“ įdiegta daug veiksmingų makrofotografijai tinkamų funkcijų, įskaitant fokusavimo piką ir fokusavimo diapazoną. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nustatymai: 24 mm, 15 sek., f/4 ir ISO100.

Itin stambiu planu užfiksuotos raudonos gėlės nuotrauka, kurioje matyti žiedlapių detalės.

Fotoaparate EOS RP taip pat yra sukiojamas galinis jutiklinis ekranas. Jis labai praverčia darant makrofotografijos nuotraukas iš sudėtingų kampų, taip pat suteikia galimybę greitai ir lengvai fokusuoti įprastai fotografuojant stambiu planu, nes galite tiesiog paliesti peržiūros vaizdą tame taške, kuriame norite automatiškai fokusuoti. Nufotografuota su „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nustatymai: 24 mm, 1/10 sek., f/4 ir ISO 100.

Norint fotografuoti stambiu planu, nereikia brangių fotoaparatų ir objektyvų. Geriausias makrofotografijai skirtas fotoaparatas yra tas, kurį laikote rankose. Daugelyje pradedantiesiems skirtų kasdienio naudojimo fotoaparatų yra fotografavimo stambiu planu režimas, suteikiantis galimybę fokusuoti vos 1 cm fokusavimo atstumu, o kompaktiškame fotoaparate „Canon PowerShot G7 X Mark III“ yra galingesnis makrofotografijos režimas.

EOS fotoaparatai su keičiamais objektyvais suteikia daugiau lankstumo fotografuojant stambiu planu, kadangi galima prijungti užduočiai idealiai tinkantį objektyvą. „Canon EOS R50“ ir „EOS R10“ taip pat turi pakreipiamus jutiklinius ekranus, todėl galima kūrybiškai fotografuoti įvairiais kampais. Tiesiog ekrane palieskite tašką, esantį vietoje, kurioje norite naudoti automatinį fokusavimą. Be to, juose yra padidintos peržiūros parinktis ir fokusavimo piko funkcija, padedanti ypač tiksliai fokusuoti rankiniu būdu. Dar vienas šių APS-C formato fotoaparatų pranašumas, lyginant su viso kadro modeliais, yra tas, kad apkarpymo koeficientas faktiškai padidina maksimalų 1,0 k. makroobjektyvo didinimą iki 1,6 k.

Entuziastams, norintiems kilstelėti savo meninę makrofotografiją į aukštesnį lygį, idealiai tinka „Canon“ viso kadro fotoaparatų asortimentas. Pavyzdžiui, dėl didelio viso kadro jutiklių megapikselių skaičiaus „EOS R8“ ir „EOS R6 Mark II“ fotoaparatuose jie gali išlaikyti neįtikėtiną vaizdo kokybę silpno apšvietimo sąlygomis, todėl kadrai bus tikslūs net ir nustačius dideles ISO vertes. Kaip ir „EOS R50“ bei „EOS R10“ modeliuose, juose abiejuose yra fokusavimo diapazono funkcija, ypač naudinga makrofotografijai.

Geriausi objektyvai stambaus plano nuotraukoms

Itin stambiu planu užfiksuoto lapo nuotrauka, kurioje matyti sudėtinga lapo struktūra.

Kaip ir daugelyje naujausių „Canon“ makroobjektyvų, objektyve „RF 85mm F2 MACRO IS STM“ įdiegtas hibridinis vaizdo stabilizatorius. Jis neutralizuoja judesius į šonus, aukštyn ir žemyn, todėl stabilizavimas yra gerokai veiksmingesnis, kai fotografuojant stambiu planu bei taikant makrofotografiją, fotoaparatas laikomas rankose. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS R“ ir objektyvu „Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM“; nustatymai: 1/40 sek., f/2 ir ISO800.

Itin stambiu planu užfiksuota drugelio galvos ir sparnų nuotrauka.

1,4 k. didinantis objektyvas „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“ suteikia galimybę užfiksuoti neįtikėtinas detales, pvz., atskirus žvynelius ant šio drugelio sparnų. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS R5“ su objektyvu „Canon“ RF „100 mm F2.8L MACRO IS USM“, nustatymai: 1/50 sek., f/4,5 ir ISO3200. © Oliver Wright nuotrauka

Daugelis su „Canon“ EOS serijos fotoaparatais tiekiamų objektyvų pasižymi įspūdingais minimaliais fokusavimo atstumais (MFD). Tarp jų yra „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“ „EOS R“ sistemos fotoaparatams, kurio MFD siekia vos 13 cm.

Iš kitų puikių makroobjektyvų galima paminėti „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“ ir „RF 85mm F2 MACRO IS STM“. Jie užtikrina maksimalų 0,5 k. didinimą ir turi hibridinius vaizdo stabilizatorius. Pastarieji koreguoja poslinkį vertikalioje ir horizontalioje plokštumoje bei vibraciją. Lyginant su įprastais vaizdo stabilizatoriais, „Canon“ hibridiniai vaizdo stabilizatoriai daug veiksmingesni, kai fotografuojate ypač stambaus plano kadrus laikydami fotoaparatą rankose.

Jei norite paties geriausio makroobjektyvo, „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“ užtikrina geriausią šioje klasėje 1,4 k. didinimą ir turi sferinės aberacijos valdymo žiedą, kuriuo galima koreguoti pirmojo plano ir fono bokeh išvaizdą nesufokusuotose srityse.

Geriausi makrofotografijos nustatymai

Moteris daro kriauklės makrofotografijos nuotrauką „Canon“ fotoaparatu ir objektyvu. Ji apsirengusi žieminiais drabužiais ir alkūnėmis remiasi į smėlį, kad turėtų atramą.

Tik pagalvokite, kiek detalių galima užfiksuoti plačiakampiame horizontaliame kadre. O dabar įsivaizduokite, kad didžiąją fotoaparato vaizdo jutiklio dalį užima pašto ženklo dydžio objektas. Net ir 0,5 k. makroobjektyvo didinimas gali atskleisti smulkias detales, kurios plika akimi paprastai nepastebimos.

Vyras naudoja fotoaparatą su dideliu objektyvu, kad stambiu planu nufotografuotų ant lapo tupintį vabzdį.

Vabzdžių ir kitų vabalų fotografavimas stambiu planu gali nepavykti. Sėkmingų kadrų skaičių galite padidinti pasirinkdami „AI Servo“ (nepertraukiamo) automatinio fokusavimo režimą ir didelės spartos nepertraukiamo fotografavimo režimą. Laikykite nuspaustą užrakto mygtuką, kad greitai užfiksuotumėte kadrų seriją ir būtumėte tikri, kad pavyko pagauti keletą vertų pasilikti kadrų.

Daugelyje „Canon“ fotoaparatų įdiegtas fotografavimo stambiu planu režimas veikia puikiai, bet norint kūrybiškiau fotografuoti stambiu planu naudojant entuziastų lygio fotoaparatus, geriausia perimti kontrolę į savo rankas. Pusiau automatinių ir rankinių režimų naudojimas gali atsipirkti.

Ypatingu iššūkiu tampa lauko gylis (atstumas tarp ryškiai perteikiamų artimiausio ir tolimiausio taškų fotografuojamame vaizde), kuris fotografuojant stambiu planu pasidaro labai mažas, o taikant makrofotografiją pasidaro visiškai mažytis. Siekiant maksimaliai padidinti lauko gylį, galima įjungti fotografavimo režimą „Av“ (pirmenybė diafragmai) ir nustatyti siaurą diafragmą, kad ji būtų tarp f/16 ir f/22. Tačiau, jei apšvietimas būtų labai ryškus, gali tekti nustatyti trumpą užrakto greitį, kad pavyktų užtikrinti teisingą ekspoziciją. Paprastai tai nėra problema, jei naudojate trikojį.

Vabzdžių makrofotografija reikalauja trumpo užrakto greičio, kad būtų sustabdytas judesys. Tai pasakytina ir apie fotografuojamus kitus gyvus objektus, pvz., kai naudojant makrofotografiją fotografuojama akis. Vienas iš būdų tai pasiekti, kai kartu naudojama siaura diafragma, yra padidinti fotoaparato ISO nuostatą. Bet pasirinkus didesnį ISO jautrumą kyla pavojus prarasti smulkias detales, be to, gali padaugėti vaizdo iškraipymų; čia praverčia tokių viso kadro fotoaparatų kaip „Canon EOS RP“ arba „EOS R6 Mark II“ iškraipymų mažinimo funkcijos.

Baigiamieji akcentai

Fotoaparato „Canon EOS R6“ galinis ekranas, kuriame matyti įjungtas RAW fotografavimo režimas ir nustatymai, skirti stambiu planu fotografuoti papūgos galvą.

Daugelyje „Canon“ fotoaparatų įdiegtas RAW kokybės režimas. Pasitelkite jį, kad turėtumėte daugiau laisvės redagavimo etapu naudodami tokią programinę įrangą kaip „Canon Digital Photo Professional“ (galima atsisiųsti nemokamai). Galėsite tiksliai suderinti ekspozicijos vertę ir baltos spalvos balansą, kad pasiektumėte optimalų ryškumą ir spalvų perteikimą neprarasdami vaizdo kokybės. Taip pat galite pritaikyti ryškinimą arba naudoti filtrą „Unsharp Mask“, kad pabrėžtumėte detales ir sustiprintumėte įspūdį derindami aiškumą, kontrastą, atspalvį ir sotį.

Didžiąją dalį užfiksuotų stambiu planu ir makrofotografijos vaizdų pravartu šiek tiek paredaguoti. Jei dėl objektyvo minimalaus fokusavimo atstumo nepavyksta priartėti prie fotografuojamo objekto tiek, kiek pageidaujama, panikuoti nereikia. Kūrybiškai panaudotas apkirpimas redagavimo etapu suteikia galimybę pašalinti nepageidaujamus vaizdo pakraščius ir išsaugoti tik pageidaujamą sritį.

Nebūna visiškai tobulų dalykų. Kai darote makrofotografijos nuotraukas arba nuotraukas stambiu planu, vien smulkių detalių, kurias užfiksuosite, lygis išryškins bet kokias dulkes, dėmeles ir kitus trūkumus. Taškų ištaisymo teptuko funkcija „Spot Healing Brush“ arba klonavimo įrankis vaizdų redagavimo programinėje įrangoje gali efektyviai juos paslėpti nukopijuojant ryškumo, spalvos ir tekstūros duomenis iš aplinkinių pikselių.

Naujausioje „Canon“ programos „Digital Photo Professional“ (DPP) versijoje yra įdiegtas gylio komponavimo įrankis. Jis automatizuoja vaizdų, užfiksuotų EOS R sistemos fotoaparatais be šios parinkties fokusavimo diapazono režimu, konvertavimo procesą ir sujungia juos į vieną vaizdą. Šis įrankis puikiai tinka praplėsti veiksmingą lauko gylį stambaus plano arba makrofotografijos nuotraukose.

Tikimės, kad šie patarimai ir metodai pademonstravo, kaip lengva pradėti daryti makrofotografijos nuotraukas ir įkvėpė jus išeiti į lauką ir pabandyti išryškinti detales bei užfiksuoti savo nuotraukas stambiu planu.


Autorius: Matthew Richards

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

Maisto makrofotografija

Naudodami „Canon“ makroobjektyvus, sukurkite įdomių abstrakcijų su maistu.

Fokusavimo sluoksniavimas pradedantiesiems

Fotografas Matt Doogue aiškina, kaip „Canon“ fokusavimo sluoksniavimo įrankiai gali padėti kurti makronuotraukas ir visame kadro gylyje ryškius kraštovaizdžius.

Geriausias rinkinys makrofotografijos pradedantiesiems

Pasirinkite fotoaparatus, objektyvus ir priedus detalioms makronuotraukoms.

Atraskite vabzdžių pasaulį

Atskleiskite slaptą šių mažų padarėlių gyvenimą, pasinaudodami Pierre’o Anqueto patarimais.