Kaip gauti neįtikėtinas bičių makronuotraukas

Trys profesionalūs vabzdžių fotografai dalijasi savo patarimais, kaip prisivilioti bičių į savo sodą, kad galėtumėte jas užfiksuoti iš arti.
Stambiu planu užfiksuota bitė, skanaujanti violetinių vynuoginių hiacintų žiedus; fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark III“ nufotografavo laukinės gamtos fotožurnalistas Christian Ziegler.

Bitės yra neįtikėtini sutvėrimai. Jos ne tik mielos ir gražios, bet ir labai svarbios mūsų planetos biologinei įvairovei. Bitės apdulkina augalus ir pasėlius, taip padėdamos žmonėms ir laukiniams gyvūnams, tačiau, deja, joms gresia pavojus.

„Per pastaruosius 20 metų ties išnykimo riba atsidūrė dar daug daugiau bičių rūšių,“ – sako laukinės gamtos fotožurnalistas ir „Canon“ ambasadorius Christian Ziegler, kurio nuomone labai svarbu pačiam ir kitiems fotografuoti bites, siekiant pabrėžti jų grožį ir svarbą bei padidinti informuotumą apie jų padėtį.

Tačiau kaip patiems fotografuoti bites? Tai nėra lengva, bet įmanoma gavus tinkamos pagalbos – net pradedantiesiems. Čia Christian ir laukinės gamtos makrofotografaiMatt Doogue ir Ingo Arndt pateikia patarimų, kaip sukurti vabzdžiams palankią aplinką ir užfiksuoti bites stulbinančiuose kadruose stambiu planu.

1. Pritaikykite savo sodą bitėms

Stambiu planu užfiksuota bitė ant gudobelės žiedo; fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark III“ nufotografavo laukinės gamtos fotožurnalistas Christian Ziegler.

Vazonuose ir sodo lysvėse sodinkite vietinius augalus, kurie geriausiai pritrauks bites ilgam laikui. „Vietiniai augalai plinta ir auga tinkamose vietose, jie yra stipresni nei nevietiniai augalai“, – sako laukinės gamtos fotografas Ingo Arndt. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS 1D Mark III“ su objektyvu „Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM“, nustatymai: 1/200 sek., f/22 ir ISO 1 250. Christian Ziegler

Bičių viešbutis, sukurtas išgręžiant skylutes pagaliukuose ir medyje, užfiksuotas laukinės gamtos fotožurnalisto Christian Ziegler objektyvu „Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM“.

Norėdami prisivilioti vienišų bičių, kurios negyvena spiečiuose, galite sukurti bičių viešbutį – iš esmės tai yra medinė dėžutė su skylutėmis, imituojanti bičių lizdą. Christian Ziegler

Norint fotografuoti bites, nereikia toli keliauti. Jei pasistengsite pritaikyti savo sodą bitėms, jos atskris pas jus ir suteiks daug galimybių užfiksuoti puikių nuotraukų. Dar geriau yra tai, kad veiksmai, kurių imsitės norėdami prisivilioti bites, taip pat padės joms klestėti.

„Patarčiau sukurti bitėms pritaikytą sodą – auginti vietinius augalus, kuriuose gausu žiedadulkių ir nektaro“, – sako Christianas. „Tokie augalai kaip levandos ir šalavijai traukia bites, nes jie ilgai žydi. Ir nepjaukite savo vejos – net ir nedidelis apaugęs vejos plotas suteikia bitėms nuostabią buveinę.“

Matt sako, kad vietinės gėlės yra tai, kuo bitės maitinasi jau daugelį metų. „Rinkite informaciją“, – tęsia jis. „Sužinokite, ką jūsų bitės mėgsta valgyti, kuriose vietose mėgsta būti, ant kokių augalų poruojasi.“

„Bičių viešbučiai yra puiki mintis“, – priduria jis. „Juos galite nusipirkti parduotuvėse arba pasigaminti patys, išgręždami skyles medyje“, – pridūrė jis.

2. Laikykitės atstumo

Nepamirškite pasirūpinti savo saugumu. Svarbu gerbti bites ir laikytis atstumo fotografuojant jas natūralioje aplinkoje, nes jos gali įgelti. „Pernelyg prisiartinus bitės nuskrenda, tačiau fotografuoti šalia spiečiaus gali būti pavojinga“, – aiškina Ingo.

Paprasčiausia laikytis atstumo naudojant teleobjektyvą. Objektyvai su didesniu židinio nuotoliu, pvz. , „Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM“, arba kintamo židinio nuotolio objektyvai su teleobjektyvo aprėptimi, pvz. , „Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM“ arba „Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM“, suteikia galimybę fotografuoti bites pernelyg neprisiartinus.

Programėlė „Canon Camera Connect“ taip pat yra naudingas įrankis, suteikiantis galimybę valdyti fotoaparatą nuotoliniu būdu.

Perskaitykite mūsų pirkėjo vadovą, kad sužinotumėte daugiau apie geriausią rinkinį makrofotografijos pradedantiesiems.

3. Fotografuokite tinkamu metu

Stambiu planu užfiksuota bitė žiedadulkėmis padengta galvute ant geltonos gėlės; fotoaparatu „Canon EOS 6D“ nufotografavo makrofotografas Matt Dooogue.

Užfiksuoti bites bus sudėtingiau, jei fotografuosite, kai karšta, nes tada jos juda greičiau. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS 6D“ (dabar jį pakeitė „Canon EOS 6D Mark II“) su objektyvu „Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo“, nustatymai: 1/125 sek., f/9 ir ISO 160. Matt Doogue

Auksinė valanda – iškart po saulėtekio ir prieš pat saulėlydį, kai žemai esanti saulė sukuria gražią šiltą šviesą ir ilgus šešėlius – puikiai tinka bitėms fotografuoti. Tuo metu bitės taip pat yra lėtesnės ir ramesnės, todėl jas lengviau fotografuoti. „Bitės aktyviausios, kai šilta“, – aiškino Ingo. „Be to, vidurdienį šviesa labai ryški ir kyla kontrasto problemų, o tai paprastai nenaudinga fotografijoje. Mano mėgstamiausias metas yra valanda po saulėtekio ir valanda prieš saulėlydį.

Jei išeisite dar anksčiau, bitės vis dar gali miegoti. Kai kurios bitės miega ant augalų“, – sako Matt. „Jos įsikanda galą ir nejuda, todėl galite lavinti įgūdžius ir išbandyti fokusavimo sluoksniavimo funkciją (žr. toliau). Pvz., kamanės dažnai randamos ant ambrozijų anksti ryte. Jos tiesiog šildosi ir daug nejuda, todėl tai yra pats tinkamiausias laikas išbandyti makrofotografiją.“

4. Ieškokite spalvų ir tekstūrų

Stambiu planu užfiksuota bitė, susisukusi aplink raudonos gėlės kuokelį; fotoaparatu „Canon EOS 6D“ nufotografavo makrofotografas Matt Doogue.

„Fotografuodami platesniu kampu pasistenkite užfiksuoti šiek tiek aplinkos, kad žiūrovas pajustų aplinką, kurioje buvo fotografuotas vaizdas, – mišką ar gėlyną“, – sako Matt. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS 6D“ su objektyvu „Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo“, nustatymai: 1/160 sek., f/9 ir ISO 320. Matt Doogue

Stambiu planu užfiksuota naminė bitė, panardinusi galvutę į korį; fotoaparatu „Canon EOS 6D“ nufotografavo makrofotografas Matt Doogue.

Korio forma ir tekstūra yra įdomus fonas fotografuojant dirbančias namines bites. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS 6D“ su objektyvu „Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo“, nustatymai: 1/40 sek., f/10 ir ISO 320. Matt Doogue

Kaip ir bet kokiame fotografijos žanre, norėsite ieškoti ir atsižvelgti į elementus, kurių dėka jūsų nuotraukos taps išskirtinės. Tam puikiai tinka augalų tekstūros ir geometrinės vabzdžių akių formos, o Matt pataria ieškoti ryškių spalvų, pavyzdžiui, raudonos, violetinės ir mėlynos. Spręsdami, kokius bičių mėgstamus augalus auginti, pagalvokite apie žiedų spalvą arba sode ar balkone galite naudoti spalvotą foną, kad fotografuoti vabzdžius būtų lengviau.

O Christian ieško įdomių raštų, tekstūrų ir apšvietimo. „Tačiau aš vadovaujuosi vabzdžių elgesiu“, – priduria jis.

„Fiksuoti jų elgseną man labai patinka“, – sutinka Matt. „Tai yra svarbiausias veiksnys nuotraukoje. Galite nufotografuoti puikų skruzdės portretą arba užfiksuoti, kaip ji neša kitą negyvą skruzdę ar maistą atgal į savo krūvelę, o tai visiškai pakeičia nuotrauką. Tai keičia mūsų požiūrį ir skatina susidomėjimą.“

5. Užfiksuokite skrendančias bites

Stambiu planu užfiksuota orchidėjų bitė, skriejanti link geltono orchidėjos žiedo; nufotografavo laukinės gamtos fotožurnalistas Christian Ziegler, naudodamas objektyvą „Canon EF 16-35mm f/2.8L USM“.

Objektyvai su vaizdo stabilizatoriumi padeda išlaikyti nuotraukų stabilumą, kai sekate bitę laikydami fotoaparatą rankose. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS 5D“ (dabar jį pakeitė „Canon EOS 5D Mark IV“) su objektyvu „Canon EF 16-35mm f/2.8L USM“ (dabar jį pakeitė „Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM“), nustatymai: 1/80 sek., f/16 ir ISO 400. Christian Ziegler

Kai kuriose įspūdingiausiose nuotraukose užfiksuotos skrendančios bitės, tačiau jos juda greitai, todėl tai padaryti gali būti sudėtinga. „Turite būti greiti ir naudoti labai trumpą išlaikymą judesiui sustabdyti“, – aiškina Ingo.

Ir Ingo, ir Matt siūlo sufokusuoti sritį, pro kurią bitė tikėtinai praskris, pvz., gėlę. „Iš anksto sufokusuokite sritį rankinio fokusavimo režimu (MF) ir palaukite“, – sako Matt.

Norint užfiksuoti bites skrydžio metu be blykstės, Christian siūlo naudoti pirmenybės išlaikymui režimą (TV) ir nustatyti ne mažesnį kaip 1/500 sek. greitį Jis taip pat pataria nustatyti trumpą išlaikymą fotografuojant rankiniu režimu (M), o tada reguliuoti ISO ekspozicijai subalansuoti. „Kai nenaudojate blykstės, geriausia išnaudoti ISO galimybes“, – sako jis. „Be blykstės galite naudoti nustatymą iki ISO 8 000. Aš naudojau netgi ISO 25 600 ir jis veikia puikiai.“

6. Eksperimentuokite su rankiniu fokusavimu

Stambiu planu užfiksuota skrendanti bitė geltoname fone; nufotografavo laukinės gamtos fotožurnalistas Christian Ziegler.

Ingo siūlo eksperimentuoti, siekiant vaizdu sukelti susidomėjimą. „Žaiskite, ypač kai mokotės, – kartais gausite puikių rezultatų“, – sako jis. „Vietoje kadro sustabdymo išbandykite ilgą išlaikymą arba pabandykite sekti skrendantį vabzdį naudodami lėtesnį užrakto greitį“. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R3“ su objektyvu „Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo“, nustatymai: 1/200 sek., f/16 ir ISO 1 000. Christian Ziegler

Stambiu planu užfiksuotas tuzinas bičių tarp korio sienelių avilyje; nufotografavo makrofotografas Ingo Arndt naudodamas objektyvą „Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM“.

Objektyvas „Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM“ gali padidinti vaizdą realiu 1:1 santykiu, o tai reiškia, kad fotografuojamas objektas nuotraukoje atrodo tikroviško dydžio. Naudojant jo RF atitikmenį – objektyvą „RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“ – galima didinti iki 1,4 k. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS 5DS R“ (dabar jį pakeitė „Canon EOS 5D Mark IV“) su objektyvu „Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM“, nustatymai: 1/200 sek., f/16 ir ISO 250. © Ingo Arndt

Matt, Christian ir Ingo siūlo eksperimentuoti su rankiniu fokusavimu. „Geriau nuspręsti, kurioje vietoje tiksliai sufokusuoti vabzdį“, – pataria Ingo, kuris rekomenduoja naudoti nustatytą rankinį fokusavimą, kad galėtumėte greičiau sureaguoti į vabzdžių judesius. „Dažniausiai turite būti labai greiti“, – tęsia jis. „Iš anksto sureguliuoju fokusą, surandu tinkamą atstumą, tada einu pas bites ir sukinėju galvą, kad sufokusuočiau. Aš visada judu pats arba judinu fotoaparatą, o ne reguliuoju objektyvo fokusą. Taip daug greičiau.“

Kad būtų lengviau patikrinti fokusavimą, galite naudoti fokusavimo piko funkciją, kuri išryškina židinio plokštumą. Taip pat galite naudoti „Live View“ funkciją, kad priartintumėte kadrą ir patikrintumėte fokusavimą komponuodami. „Tai labai praverčia norint įsitikinti, kad objektas yra sufokusuotas“, – sako Matt. „Visada pasitikrinkite dar kartą, ypač kai fotografuojate naudodami rankinio fokusavimo režimą.“

Naudodami programėlę „Canon Camera Connect“ galite reguliuoti fokusavimą rankiniu būdu per savo išmanųjį telefoną.

7. Apšvietimui naudokite blykstę su šviesos sklaidytuvu

Stambiu planu užfiksuota bitė ant medinio stalo, vandenyje matomas jo atspindys; nufotografavo laukinės gamtos fotožurnalistas Christian Ziegler, naudodamas objektyvą „Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM“.

Ingo rekomenduoja naudoti tradicines „Speedlite“ blykstes, naudojant šviesdėžę atspindžiams vabzdžių akyse išsklaidyti. „Galite naudoti žiedinę blykstę, tačiau didelės vabzdžių akys su jose atsispindinčiais žiedais atrodo nenatūraliai“, – aiškino jis. „Saulės atspindys būtų tik mažas taškelis.“ Christian taip pat naudoja šią taktiką savo fotografijoje. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS R3“ su objektyvu „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“, nustatymai: 1/320 sek., f/14 ir ISO 320. Christian Ziegler

Naudojant aukšto lygio didinimą sunku išgauti pakankamai platų lauko gylį, kad būtų galima visiškai sufokusuoti visą vabzdžio akį. Geriausia naudoti dirbtinį apšvietimą, pvz., blykstę, kuri suteikia galimybę pakankamai eksponuoti naudojant siaurą diafragmą, kad gautumėte platų lauko gylį, pakankamai didelį užrakto greitį ir išvengtumėte susiliejimų, bei mažą ISO nustatymą, kad vaizdas būtų kuo švaresnis.

Blykstė taip pat turi įtakos spalvoms ir jūsų nuotraukos daromam poveikiui. „Daug geriau naudoti dirbtinį apšvietimą, o ne natūralią šviesą, kad išryškėtų vabzdžių akys“, – aiškina Ingo. „Kartais jos blizga arba yra vaivorykštės spalvų. Kai naudojate blykstę, gaunate daugiau spalvų.“

Ingo taip pat pataria naudoti blykstę iš viršaus, kad ji imituotų iš saulės skleidžiamą šviesą. „Jei fotografuojate horizontaliai, palikite blykstę ant fotoaparato. Fotografuodami vertikaliai, laikykite blykstę iškėlę rankoje“, – sako jis.

Blykstę taip pat galite laikyti šone, kad objektai mestų šešėlius iš šono ir atrodytų kūrybiškai. Kad ir kokią įrangą naudotumėte, Matt rekomenduoja naudoti blykstę su šviesos sklaidytuvu. „Be jo šviesa bus labai ryški“, – sako jis. „Mes norime, kad apšvietimas būtų kokybiškas. Šviesos sklaidytuvas panaikina šiurkščius skirtumus tarp šviesos ir šešėlio.“

Daugelis „Canon Speedlite“ blyksčių jau turi šviesos sklaidytuvus šviesai sušvelninti, tačiau juos galite susikurti ir patys, priešais blykstę laikydami baltą popieriaus lapą.

8. Išbandykite fokusavimo sluoksniavimo funkciją

Stambiu planu užfiksuota bitė, tupinti ant rožinio žiedo ir žvelgianti tiesiai į fotoaparatą; demonstruojamas mažas lauko gylis. Nufotografavo makrofotografas Matt Doogue.

Lauko gylis suteikia galimybę valdyti, kiek vaizdo ryškiai sufokusuojama ir kiek jo lieka sulieta, todėl tai yra vienas svarbiausių fotografų kūrybinių įrankių, ypač fotografuojant makrorežimu. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS 6D“ su objektyvu „Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo“, nustatymai: 1/180 sek., f/4 ir ISO 100. Matt Doogue

Taip pat galite valdyti lauko gylį naudodami fokusavimo sluoksniavimo funkciją, nors tai praverčia tik fotografuojant nejudančius objektus, pavyzdžiui, miegančias bites.

„Šviesos trūkumą galite išspręsti padidindami diafragmą ir naudodami vaizdų sluoksniavimo funkciją“, – aiškina Matt. Veikiant fokusavimo sluoksniavimo funkcijai fotoaparatas padaro keletą nuotraukų, kiekvienoje iš jų perkeldamas židinio tašką, kad galėtumėte sluoksniuoti sufokusuotus vaizdo fragmentus. Tai suteikia galimybę naudoti trumpą išlaikymą bei plačią diafragmą, o židinio plokštuma išlieka plati, nenaudojant blykstės ar didelio ISO nustatymo.

„Canon“ EOS R10, EOS R8 ir EOS R7 turi fokusavimo sluoksniavimo ir gylio komponavimo funkcijas, kurios susluoksniuoja sufokusuotus vaizdus, todėl galutinis vaizdas sukuriamas tik fotoaparate.

Stambiu planu užfiksuota bitė ant korio; fotoaparatu „Canon EOS 6D“ nufotografavo makrofotografas Matt Doogue.

Norint gauti puikias makronuotraukas, reikia daug metų praktikos, įgūdžių ir atsidavimo. Pavyzdžiui, Matt turi daugiau nei dešimties metų patirtį šioje srityje ir dabar naudojasi savo platforma, siekdamas didinti informuotumą apie aplinkosaugos problemas ir jas paremti. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS 6D“ su objektyvu „Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo“, nustatymai: 1/40 sek., f/11 ir ISO 320. Matt Doogue

Nebūkite sau per griežti, jei jūsų nuotraukos iš karto nėra tokios įspūdingos, kaip pateiktosios šiame straipsnyje. Atminkite: norint įvaldyti bet kokią fotografijos rūšį, reikia laiko. Svarbiausia, kad būtumėte kūrybingas, tobulintumėte savo įgūdžius ir gautumėte nuotraukas, kuriomis būsite patenkinti.

„Nelyginti savo nuotraukų su nuostabiais kitų žmonių kadrais gali būti sudėtinga, ypač naudojantis socialiniais tinklais“, – prisipažįsta Matt. „Tačiau jei nesustosite, nuolat lavinsite įgūdžius ir kelsite sau iššūkius, padarysite nuostabių nuotraukų.“



Autorius: Peter Wolinski

Susiję gaminiai

  • Beveidrodiniai fotoaparatai

    EOS R7

    Pažinkite laukinę gamtą naudodami fotoaparatą, po kurio ateičiai skirtu APS-C korpusu slypi įspūdingas greitis ir vaizdo kokybė.
  • Beveidrodiniai fotoaparatai

    EOS R10

    Pereikite į naują fotografijos ir vaizdo kūrimo lygį naudodami beveidrodinį EOS R sistemos fotoaparatą su APS-C dydžio jutikliu.
  • Plačiakampis fiksuoto židinio nuotolio objektyvas

    RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompaktiškas ir lengvas 24 mm fiksuoto židinio nuotolio objektyvas idealiai tinka kraštovaizdžiams ir interjerams fotografuoti bei vaizdo tinklaraščiams kurti, be to, juo užfiksuojami ir puikūs makrofotografijos kadrai.
  • RF objektyvai

    RF 85mm F2 MACRO IS STM

    Kompaktiškame ir lengvame „RF 85mm F2 MACRO IS STM“ korpuse slypi universalaus priartinimo ir subtilaus teleobjektyvo glaudinimo galimybės bei 5 padalų optinis vaizdo stabilizatorius.
  • RF-S objektyvai

    RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Kintamo židinio nuotolio objektyvas (apimantis ir plačiakampio, ir teleobjektyvo padėtis) EOS R serijos APS-C formato fotoaparatams puikiai tinka kelionių, gyvosios gamtos, sporto ir gyvenimo būdo fotografijai.
  • RF-S objektyvai

    „RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM“

    Prisiartinkite prie objekto naudodami šį lengvą ir universalų APS-C teleobjektyvą bei fiksuokite keliones, sporto renginius, šeimos narius ir augintinius naujai.

Susiję straipsniai

Geriausias rinkinys makrofotografijos pradedantiesiems

Pasirinkite fotoaparatus, objektyvus ir priedus detalioms makronuotraukoms.

Makrofotografijos patarimai

Makrofotografija paprastai – atraskite geriausią rinkinį, patarimų ir metodų.

Atraskite vabzdžių pasaulį

Atskleiskite slaptą šių mažų padarėlių gyvenimą, pasinaudodami Pierre’o Anqueto patarimais.

Fokusavimo sluoksniavimas pradedantiesiems

Fotografas Matt Doogue aiškina, kaip „Canon“ fokusavimo sluoksniavimo įrankiai gali padėti kurti makronuotraukas ir visame kadro gylyje ryškius kraštovaizdžius.