Terminas „bokeh“ – tai japonų kalbos žodis, reiškiantis „suliejimą“ ir vartojamas nesufokusuotų nuotraukos sričių išvaizdai apibūdinti. „Bokeh“ (dažnai tariamas taip, tarsi rimuotųsi su OK) efektas geriausiai pastebimas nuotraukose, kuriose daug mažų šviesių akcentų, pvz., gatvės žibintų naktį. Bet jis nėra susijęs tik su ryškiais šviesos ratilais, jis reiškia ir sulietų vaizdo sričių kokybę.
Tad kas yra „bokeh“ fotografija? Fotografavimas kuriant šias sulietas sritis yra vienas iš patraukliausių efektų, kuriuos galime pasitelkti savo fotografijoje. Jį naudodami galime panaikinti dėmesį blaškančią netvarką, nukreipti dėmesį į svarbias nuotraukos dalis ir paversti nereikalingas detales dailiomis švelniomis spalvomis ir atspalviais.
Žvelkite į „bokeh“ fotografiją kūrybiškai
Dėl šių visų priežasčių „bokeh“ jau seniai yra vienas iš galingiausių vizualinių triukų fotografo arsenale. Šiuolaikiniai išmanieji telefonai su dviem objektyvais jau geba imituoti šį efektą, bet tik per programinę įrangą. Mažais išmaniųjų telefonų objektyvais ir jutikliais neįmanoma pasiekti mažo lauko gylio, kuris yra būtinas natūraliam „bokeh“. Šį optinį efektą natūraliai galima išgauti tik su greitesniais objektyvais ir didesniais jutikliais, naudojamais specialiuose fotoaparatuose, ir tuomet jis yra nepranokstamas.
Viso kadro fotoaparatai, pavyzdžiui, „Canon EOS R8“ ir „EOS R6 Mark II““, tinka „bokeh“ fotografijai idealiai, bet labai efektyvūs gali būti ir APS-C formato modeliai, pvz., „Canon EOS R100“, „EOS R50“, „EOS R10“ ir „EOS R7“.
Apžvelgsime kelis pagrindinius metodus, fotoaparato valdymo įgūdžius ir įrangą, kurių reikia, kad jūsų nuotraukos būtų dar įspūdingesnės su patraukliu „bokeh“.
- Geriausi „bokeh“ objektyvai
- Geriausios „bokeh“ fotoaparato nuostatos
- Sureguliuokite atstumą
- Nustatykite geriausią židinio nuotolį
- Priekinio plano „bokeh“ kūrimas
- „Bokeh“ kūrimas vaizdo įrašuose
- Kaip pridėti ryškių „bokeh“ akcentų
- Pasirinktinių „bokeh“ formų kūrimas
- „Bokeh“ natiurmorto fotografavimas
Geriausi „bokeh“ objektyvai
Patraukliam „bokeh“ efektui sukurti reikia „greito“ objektyvo – su plačia maksimalia diafragma, geriausia f/2.8 ar platesne (mažesnio f skaičiaus). Tai viena iš pagrindinių priežasčių, dėl kurių vertą savo įrangos rinkinį papildyti greitu fiksuoto židinio nuotolio objektyvu, net jeigu tokį židinio nuotolį turi ir jūsų su fotoaparatu gautas artinantis objektyvas.
Greiti 50 mm ar didesnio židinio nuotolio objektyvai paprastai geriausiai tinka „bokeh“ fotografijai, nes naudojant plačiakampius objektyvus sulieti foną gali būti sudėtingiau. Taip yra todėl, kad trumpesnis židinio nuotolis sukuria didesnį lauko gylį esant bet kokiam konkrečiam fokusavimo atstumui ir diafragmai, todėl didesnė vaizdo dalis nuo priekinio plano iki fono bus pavaizduota ryškiai ir „bokeh“ efekto bus mažiau.
Tarp geriausių nebrangių „bokeh“ objektyvų yra „Canon RF 50mm F1.8 STM“ ir „RF 85mm F2 MACRO IS STM“. Bet neverta atsisakyti ir plačiakampių objektyvų. „RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“ ir „RF 24mm F1.8 MACRO IS STM“ tikrai gerai sukuria „bokeh“ foną stambaus plano fotografijoje, nes dėl mažesnio fokusavimo atstumo sumažėja lauko gylis.
Fotografuojant ypač stambiu planu, labai mažas židinio nuotolis lemia mažą lauko gylį ir „bokeh“ galimybės padidinamos maksimaliai, todėl išryškėja objektyvų „RF 85mm F2 MACRO IS STM“, „RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“ ir „RF 24mm F1.8 MACRO IS STM“ 0,5 k. makrodidinimo pranašumai. Objektyvas „Canon RF 16mm F2.8 STM“ dėl labai plataus regos lauko taip pat puikiai tinka norint išties priartinti pagrindinį vaizdo objektą ir išskirti jį sulietame, bet plačiame fone. Taip galima pridėti dar vieną kūrybinį elementą.
Paprastai patrauklesnis apskritas „bokeh“ efektas išgaunamas su objektyvais, turinčiais daugiau diafragmos plokštelių, nes kiekvienas nesufokusuotos šviesos taškas atspindi diafragmos formą. Tai nėra svarbu, jei fotografuojama su plačiai atvertu objektyvu – su maksimalia objektyvo diafragma (mažiausiu f skaičiumi), nes tuomet anga bus apskrita bet kokiu atveju, bet tai tinka ne visada. Kiek plokštelių turi jūsų objektyvas, galite sužinoti peržiūrėję jo specifikacijas „Canon“ svetainėje. Septynios mentelės puikiai tinka patraukliam „bokeh“ efektui, bet devynios yra dar geriau. Abu pirmiau minėti makroobjektyvai turi devynias diafragmos plokšteles, o kiti – septynias.
Patogus „Canon“ objektyvų pasirinkimo įrankis padės rasti jūsų fotoaparatui ir norimam fotografijos žanrui tinkamiausią objektyvą.
Geriausios „bokeh“ fotoaparato nuostatos
Jūsų pasirinkta diafragma turi didelės įtakos „bokeh“ efekto vaizdui nuotraukose. Kuo platesnė diafragma (t. y., mažesnis f skaičius), tuo mažesnis yra lauko gylis, o tai reiškia, kad fonas bus sulietas labiau. Todėl pabandykite fotografuoti pirmenybės diafragmai (Av) režimu arba rakiniu režimu ir pasirinkite plačią diafragmą (mažą f skaičių).
Pirmenybės diafragmai (Av) režimu taip pat galite nustatyti automatinį ISO ir taip sužinoti, ar išlaikymas yra pakankamai trumpas jūsų poreikiams. Arba, jei fotografuojate rankiniu (M) režimu ir automatiniu ISO, galite nustatyti diafragmą ir išlaikymą, o fotoaparatas pats nustatys ISO. Svarbiausia pasirinkti plačią diafragmą ir pakankamai trumpą išlaikymą, kad sufokusuotos sritys būtų ryškios, kai laikysite fotoaparatą rankose (pabandykite maždaug 1/200 sek.).
Pakoreguokite savo atstumą, kad sukurtumėte gražesnį „bokeh“
Padidinus atstumą tarp objekto ir fono, foną pavyks sulieti dar labiau. Taip pat svarbus atstumas tarp objekto ir fotoaparato. Kuo arčiau objekto yra objektyvas, tuo mažesnis yra lauko gylis. Tai reiškia, kad fono sritys greičiau praras sufokusavimą. Jei norite sulieti daugiau vaizdo, priartinkite objektą prie fotoaparato ir atitolinkite jį nuo fono.
Nustatykite tinkamiausią „bokeh“ efektui židinio nuotolį
Didesnis židinio nuotolis sumažina lauko gylį, todėl fonas gali būti sulietas labiau. Dėl šios priežasties galima labai veiksmingai panaudoti teleobjektyvus, kai norima išskirti objektą ir sulieti jo foną, kad jame būtų mažiau detalių. Pavyzdžiui, objektyvu „Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM“ galite sukurti puikų „bokeh“ foną, jei naudosite šį efektą pasirinkę didesnę priartinimo diapazono vertę, net jei tuomet diafragma susiaurės. Jei norite, kad suliejimas ir „bokeh“ efektas būtų stipresni, atsitraukite per kelis žingsnius ir priartinkite vaizdą (arba pakeiskite objektyvą), kad pasiektumėte ilgesnį židinio nuotolį.
Kaip sukurti pirmojo plano „bokeh“
Dažnai apie „bokeh“ galvojame kaip apie estetinį fono apipavidalinimą, bet jį galima puikiai panaudoti ir pirmajam planui. Sukomponuodami kadrą taip, kad pirmajame plane būtų nesufokusuotų sričių, galite patraukti dėmesį į ryškų objektą. Gali reikėti prieiti su fotoaparatu prie lapų arba nusileisti prie žemės, kad į kadrą patektų sulietas pirmasis planas. Tokios švelnės detalės suteikia siužetui gylio ir yra puikus būdas praturtinti kompoziciją ryškiomis, sulietomis spalvomis.
Kaip sukurti „bokeh“ efektą vaizdo įrašuose
Gylis labai svarbus ir vaizdo įrašų kompozicijoje, nes padeda žiūrovui orientuotis erdvėje. Pridėję nesufokusuotų detalių pirmajame plane ir fone, galime sustiprinti gylio pojūtį ir nuvesti žvilgsnį į kadrą. Be to, „bokeh“ akcentai puikiai atrodo ne tik nuotraukose, bet ir vaizdo įrašuose, ir jie turi papildomą pranašumą, nes juda. Automobilių priekiniai žibintai, girliandų lemputės ir kiti ryškūs šviesos akcentai gali atrodyti ypač gražiai sulieti į blyksinčius auksinius „bokeh“ taškus.
Kaip pridėti ryškių „bokeh“ akcentų
Vienas iš ryškiausių būdų pasitelkti „bokeh“ efektą fotografijoje – papildyti tamsų arba silpnai apšviestą foną mažais ir ryškiais šviesos taškais. Šį patrauklų efektą galite pastebėti įvairiausiomis aplinkybėmis, pvz., saulei šviečiant pro medžio lapus ar judrioje gatvėje sutemus, taip pat spalvingoje karuselėje ar ant torto žybsinčių žvakučių šviesoje. Jei norite išbandyti šį efektą patys, pabandykite naudoti lempučių girliandą. Pakabinkite ją savo kadro fone arba pirmajame plane, arba ir ten, ir ten. Nesufokusuota girliandos lempučių šviesa virsta patraukliais „bokeh“ ratilais.
Kaip sukurti pasirinktines „bokeh“ formas
Fotografuojant su plačiai atvertu objektyvu (maksimalia diafragma), nuotraukose turėtumėte matyti apskritus „bokeh“, nes anga yra apskrita. Kitais atvejais „bokeh“ formą lemia diafragmos mentelių skaičius objektyve – paprastai, kuo daugiau mentelių, tuo apskritesnė išlieka atveriama diafragma ir atitinkamai gaunamas apskritesnis „bokeh“ efektas. Praktiškai tai reiškia, kad „bokeh“ šviesos akcentai yra apskriti arba šešiakampiai – jei norite pamatyti, kokios formos bus jūsų „bokeh“, tiesiog nuimkite objektyvą nuo fotoaparato, pakelkite jį prieš šviesą ir pažvelkite pro jį.
Bet galite imtis kūrybos ir pakeisti savo „bokeh“ formą patys. Tereikia išsikirpti bet kokios formos šabloną ir pritvirtinti jį priešais objektyvą. Šiame vaizdo įraše paprastas kartono gabalėlis pakeičia „bokeh“ į gausybę spalvingų žvaigždžių ir snaigių.
Išbandykite jau dabar: nufotografuokite natiurmortą
Jau matėme, kaip nesufokusuoti šviesos taškai sukuria patrauklų „bokeh“ efektą, jei fotografuojama parinkus tinkamus nustatymus. Šiuos paprastus nustatymus galite išbandyti namuose, kad sukurtumėte dailų natiurmortą su „bokeh“ elementais. Padėkite objektą ant veidrodinio paviršiaus, o fone padėkite suglamžytą folijos lapą (pernelyg nesuglamžykite, užtenka kelių paspaudimų, kad folija ne tik atspindėtų šviesą, bet ir ją išsklaidytų). Nukreipkite buitinį šviestuvą į foliją, o antru šviesos šaltiniu apšvieskite fotografuojamą objektą (mes naudojome LED skydą, bet tiks ir paprasta lempa). Padėkite fotoaparatą arti objekto, nustatykite pirmenybės diafragmai (Av) režimą, plačią diafragmą – geriausia maždaug f/1.8 – ir fotografuokite iš žemo kampo, kad užfiksuotumėte dailiai išsiliejusį „bokeh“.
Autoriai James Paterson ir Matthew Richards