KRAŠTOVAIZDŽIO FOTOGRAFIJA

Pagrindiniai kraštovaizdžių fotografavimo patarimai

Svarbiausi fotoaparato valdymo įgūdžiai, fotografavimo metodai ir patarimai, padėsiantis jums pasiekti naują kraštovaizdžių fotografijos lygį.
Kraštovaizdžio kadras, kuriame matomas kalvos pakraštyje augantis medis purpurinio dangaus fone.

Keliaujant galite atsidurti įvairiose įdomiose vietose ir pamatyti kvapą gniaužiančių vaizdų. Bet reikia atsidavimo ieškant nuotraukos vertų vietų. Tad kai rasite, panaudokite jas deramai. Šiame straipsnyje apžvelgsime kelias dažniausias kraštovaizdžio fotografijos klaidas ir patarsime, kaip jas ištaisyti.

1. Kraštovaizdžio kompozicija: pirmo plano detalės fiksavimas

Didelio medžio nuokalnėje kraštovaizdžio kadras.

Nors čia yra visiškai gera kraštovaizdžio nuotrauka, kadras būtų geresnis, jei būtų fotografuota iš žemiau. Nufotografuota su „Canon EOS R6“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nustatymai: 24mm, 1/100 sek., f/16 ir ISO 160.

Kraštovaizdžio nuotrauka, kurioje matomas nuokalnėje augantis medis ir pirmame plane apšerkšnijusi žolė.

Šiek tiek žemiau nuleistas fotoaparatas išryškina apšerkšnijusius stiebelius šios nuotraukos pirmame plane, todėl kadras yra įdomesnis ir gilesnis. Nufotografuota su „Canon EOS R6“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nustatymai: 24mm, 1/100 sek., f/16 ir ISO 160.

Pagalvokite, kaip papildyti tolumoje esantį vaizdą arčiau esančiomis detalėmis. Dažnai pirmo plano dėmesio objektais vadinamos šios arčiau esančios detalės gali visiškai transformuoti kompoziciją ir nuvesti žvilgsnį kadre. Ir priešingai – nuobodus ir tuščias pirmas planas tiesiog veltui užima didelę kadro dalį.

Ieškodami įdomių pirmo plano objektų, pabandykite naudoti „Live View“ ir eksperimentuoti su fotoaparato padėtimis, kad rastumėte geriausią pirmo ir antro plano pusiausvyrą. Norint nusileisti prie žemės, patogu naudoti fotoaparatą su pakreipiamu ekranu, pvz., „Canon EOS RP“, ir dažnai tai būtina norint į kadrą įtraukti akmenų ar augalų. Pridėjus tokių objektų į pirmą nuotraukos planą galima sukurti subalansuotą kompoziciją. Bet nepamirškite, kad ne kiekvienai kraštovaizdžio nuotraukai būtinas įdomus pirmo plano objektas. Tai tiesiog naudinga komponavimo priemonė, kurią galima pasitelkti prireikus.

2. Kraštovaizdžio objektyvai: ne visada naudokite plačiakampį objektyvą

Kraštovaizdis, kuriame matomi medžių eilėmis atskirti žaliuojantys laukai.

Siauras regos kampas pabrėžia vėlyvos popietės spalvas šiame atokiame siužete. Nufotografuota su „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nustatymai: 105mm, 1/8 sek., f/16 ir ISO 100.

Plačiai besidriekiantis kraštovaizdis, kuriame matomi medžių eilėmis atskirti žaliuojantys laukai po debesimi.

Priešingai, tas pats kraštovaizdis nufotografuotas plačiau ir su mažiau detalių. Nufotografuota su „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nustatymai: 24 mm, 1/8 sek., f/16 ir ISO 100.

Naudodami plačiakampius objektyvus galite aprėpti visą siužeto grožį, bet platus regos laukas būtinas ne visiems kadrams. Kartais įdomesnės kraštovaizdžio nuotraukos sukuriamos priartinus toli esančias detales. Čia panaudotas standartinis artinantis objektyvas „Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM“ turi naudingą židinio diapazoną pradedantiesiems kraštovaizdžio fotografams. Kiti du mūsų išskirti kadrai buvo padaryti skirtingais kraštiniais 24–105 mm diapazono nustatymais, tad jei tik pradedate fotografuoti kraštovaizdį, šis objektyvas jums tiks idealiai. Kai ateis laikas įrangą patobulinti, susipažinkite su L serijos objektyvais, pvz., „Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM“ yra labiau apsaugotas nuo stichijų poveikio ir turi greitesnę maksimalią diafragmą. Tačiau pradedantieji ir su standartiniu artinančiu objektyvu gali sukurti įspūdingų ir detalių vaizdų.

3. Kraštovaizdžio apšvietimas: pasirinkite paros laiką

Didelis medis nuokalnėje, kurio šakos iškilę virš žemų debesų.

Fotografuojant tiesioginėje saulėkaitoje dažnai šešėliai gali būti netvarkingi ir nuotrauka pernelyg kontrastinga. Nufotografuota su „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“, nustatymai: 1/80 sek., f/16 ir ISO 125.

Didelis medis nuokalnėje, kurio šakos kyla virš žemų debesų rožinio ir violetinio saulėlydžio fone.

Stipresnės atmosferos nuotrauką sukursite palaukę dienos pradžios arba pabaigos, kai šviesa yra švelnesnė. Nufotografuota su „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“, nustatymai: 0,4 sek., f/16 ir ISO 100.

Šviesa, kurioje fotografuojate, priklauso nuo kūrybinio pasirinkimo: ji sukuria atmosferą ir gali pakelti nuotrauką į aukštesnį lygį. Klasikinė klaida – fotografuoti ryškiai šviečiant saulei. Nors tai gali padėti išryškinti spalvas, bet paprastai nuotraukose būna per daug kontrasto. Pažvelkite, kaip skiriasi šie du kadrai. Pirmasis padarytas tiesioginėje saulėkaitoje. Jame užfiksuotas siužetas, bet nėra atmosferos. Medžio detalės blaško dėmesį, kadro apačioje yra negraži šešėlio juosta ir matomas netgi nerūpestingo fotografo pavidalo šešėlis. Grįžus į tą pačią vietą vėliau, kai medis buvo šešėlyje, nuotraukoje liko mažiau detalių, bet atsirado daugiau atmosferos. Dabar dangus turi spalvą, medis sukuria ryškų siluetą ir tolumoje regimas ūkanotas vaizdas atrodo dramatiškiau.

4. Užtikrinkite lygumą: ištiesinkite horizonto liniją

Programoje „Canon Digital Photo Professional“ atidaryta nuotrauka su medžiu debesuoto dangaus fone.

Kreivas horizonto linijas geriausia pataisyti fotoaparate naudojantis tinklelio linijomis arba gulsčiuku, bet jas gana lengva ištaisyti ir vėliau kadrą apkirpus.

Kadras, kuriame matomas „Canon EOS RP“ ant trikojo, kurio atverstame ekrane rodomos tinklelio linijos ir elektroninis gulsčiukas.

Horizontui išlyginti galite naudoti ne tik trečdalių tinklelį, bet ir lygio rodinį, kuris yra daugumoje fotoaparatų, įskaitant čia pavaizduotą „Canon EOS RP“.

Fotografuojant horizonto lygumą galima užtikrinti keliais būdais. Įjunkite „Live View“ ir naudokite trečdalių tinklelį horizontui išlyginti. Jei naudojate trikojį, jo galvutėje gali būti naudingas gulsčiukas. Net ir su šiomis pagalbinėmis priemonėms kartais gali prireikti pakoreguoti nelygų vaizdą. Tai padaryti pakankamai lengva su „Canon Digital Photo Professional“. Tiesiog pasinaudokite kampiniu slankikliu iš „Crop“ (apkirpimo) įrankių ir ištaisykite pasvirimą.

5. Išlaikykite fokusavimą: užtikrinkite pirmo ir antro plano ryškumą

Samanoti medžiai rūko apgaubtame miške.

Šis pirmasis kadras buvo padarytas nustačius f/4 diafragmą ir fonas yra pastebimai švelnus. Nufotografuota su „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“, nustatymai: 1/160 sek., f/4 ir ISO 100.

Ryškus kadras, kuriame regimi samanoti medžiai rūko apgaubtame miške.

Fotografuojant su siaura f/16 diafragma, ryškus yra ir pirmas, ir antras planas. Nufotografuota su „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“, nustatymai: 1/80 sek., f/16 ir ISO 800.

Kraštovaizdžio fotografijoje dažnai siekiama, kad visa scena nuo priekio iki galo būtų tobulai ryški, kad būtų matoma kuo daugiau detalių. Tai vadinama maksimaliu lauko gyliu. Norint jį pasiekti, reikia nustatyti siaurą diafragmą (didelį f skaičių). Viršuje pateiktuose pavyzdžiuose matyti skirtumas, kai fotografuojama su plačia ir su siaura diafragma.

Pirmajai nuotraukai naudota f/4 diafragma. Medis pirmame plane yra ryškus, bet vaizdas už jo neryškus. Antrajai nuotraukai naudota siauresnė f/16 diafragma, kuri aiškiau užfiksavo ir pirmą, ir antrą planą. Jeigu norima kraštovaizdžio fone išskirti vieną pagrindinę jo ypatybę, plati diafragma gali būti labai naudinga, bet dažniausiai pageidautina naudoti siaurą diafragmą ir maksimalų lauko gylį. Paprastas būdas nustatyti diafragmą kraštovaizdžiams – naudoti AV režimą ir pasukti ratuką į siaurą diafragmą, pvz., f/16. Stebėkite išlaikymą – jeigu pernelyg pailgės, gali tekti naudoti trikojį arba padidinti ISO, kad vaizdai nebūtų išsilieję.

Jei norite ryškesnių kraštovaizdžių, galbūt vertėtų fotografuoti naudojant „auksinį“ savo objektyvo nustatymą. Paprastai objektyvas yra ryškiausias per dvi f padalas nuo plačiausio diafragmos nustatymo. Tad jei naudojate objektyvą, kurio plačiausias nustatymas yra f/2.8, jūsų „auksinis“ šio optinio įrenginio taškas bus apie f/5.6.

Dažnai kraštovaizdžio fotografai susiduria su problema, kad bandant sufokusuoti kažką pirmajame plane rizikuojama, kad viskas aplink bus neryšku. Ir atvirkščiai, sufokusavus foną, išsilieja pirmas planas. Hiperfokalinis atstumo fokusavimas padeda užtikrinti didesnės kadro srities ryškumą – reikia rasti tašką, į kurį galima sufokusuoti, ir išlaikyti priimtinai ryškų foną. Šis metodas nėra toks sudėtingas, kaip gali atrodyti, o programėlės „Photo Companion“ lauko gylio (DOF) ir hiperfokalinio atstumo skaičiuotuvas padaro visą sunkų darbą už jus.

6. Kraštovaizdžio fotografavimo kampas: nefotografuokite visko akių lygyje

Paplūdimyje pritūpęs fotografas iš žemai fotografuoja Viktorijos laikų švyturį.

Fotografuojant iš žemiau sustiprinama kompozicija, nes paryškinamas atspindys ir susiaurinama tuščio paplūdimio juosta kadre.

Viktorijos laikų švyturys atsispindi vandenyje ant smėlio.

Naudodami pakreipiamą ekraną galite lengvai sukomponuoti kadrą neįprastame aukštyje. Nufotografuota su „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nustatymai: 1/100 sek., f/11 ir ISO 4000.

Įprasta fotografuoti akių lygyje, bet taip ne visada gaunamas įdomiausias kadras. Pabandykite fotoaparatą pakelti arba nuleisti ir paeksperimentuokite su įvairiais aukščiais – galbūt pavyks rasti įdomių perspektyvų. Pavyzdžiui, atspindžiai visada geriau atrodo, jei fotoaparatas laikomas žemai prie vandens. Pravartu tokiu atveju turėti fotoaparatą su pakreipiamu ekranu, pvz., „Canon EOS RP“, nes galima patogiame aukštyje komponuoti kadrą ir laikyti fotoaparatą arti žemės arba aukštai virš galvos.


Autorius: James Paterson

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

  • KRAŠTOVAIZDŽIO FOTOGRAFIJA

    Kaip fotografuoti kraštovaizdžius laikant fotoaparatą rankose

    Sužinokite, kaip kurti įspūdingas kraštovaizdžio nuotraukas be trikojo.

  • FOTOGRAFIJOS PAGRINDAI

    Fokusavimo sluoksniavimas pradedantiesiems

    Fotografas Matt Doogue aiškina, kaip „Canon“ fokusavimo sluoksniavimo įrankiai gali padėti kurti makronuotraukas ir visame kadro gylyje ryškius kraštovaizdžius.

  • REDAGAVIMO PAGRINDAI

    Kaip redaguoti kraštovaizdžio nuotraukas spaudai

    Redagavimo metodai, kurie pavers jūsų vaizdingas nuotraukas meno darbais.

  • KRAŠTOVAIZDŽIO FOTOGRAFIJA

    Jūros peizažų fotografijos patarimai

    Išmokite kurti įspūdingas jūros peizažų nuotraukas naudodamiesi profesionalų patarimais.