Aušra ir sutemos yra stebuklingas metas. Tai akimirkos, kai festivaliai atgyja, miesto nuotaika pakinta ir atsiranda begalės progų fotografijai. Tačiau kai trūksta šviesos, gali būti sudėtinga nufotografuoti detales, ypač jei naudojamas išmaniojo telefono fotoaparatas.
Prietemos situacijose beveidrodinio arba pažangaus kompaktinio fotoaparato rankiniai nustatymai padės gauti ryškias, detalias nuotraukas, kurių nepavyktų lengvai užfiksuoti kitais būdais. Pateikiame keletą pagrindinių patarimų, padėsiančių prasto apšvietimo sąlygomis užfiksuoti stulbinančias nuotraukas.
7 svarbiausi patarimai, kaip fotografuoti prietemoje
1. Naudokite plačiai atvertą diafragmą (mažą f skaičių), kad įleistumėte kiek įmanoma daugiau šviesos
Objektyvai su platesne diafragma praleidžia daugiau šviesos per vaizdo jutiklį, o tai įgalina trumpesnį išlaikymą, kai norite užfiksuoti detales ir įamžinti veiksmą nenaudodami itin aukštų ISO nustatymų, kuriuos naudojant nuotraukose gali atsirasti triukšmo. Fotografuota su fotoaparatu „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM“, nuostatos: 0,3 sek., f/1,8 ir ISO 100.
Jei turite fotoaparatą su rankiniais nustatymais, galite valdyti jo diafragmą naudodami pirmenybės diafragmai (Av) režimą. Pirmenybės diafragmai nustatymas paprasčiausiai pasako fotoaparatui, kiek šviesos reikia įleisti. Esant silpnam apšvietimui reikia įleisti kiek įmanoma daugiau šviesos, kad gautumėte gerą išlaikymą ir užfiksuotumėte scenos detales. Tam reikia plačiai atvertos diafragmos (mažesnis f skaičius). Jei kadro ekspozicijoje vis dar per mažai šviesos (per tamsu), galite naudoti lėtesnį užrakto greitį ir įleisti daugiau šviesos didindami išlaikymo laiką, tačiau vaizdas dali išsilieti – žr. toliau pateiktą skyrių apie tai, kaip išlaikyti nuotraukų ryškumą.
Tačiau diafragmos nustatymas įtakoja ne tik išlaikymą. Plačiai atvėrus diafragmą sumažėja lauko gylis – tai reiškia, kad esant mažam f skaičiui, tik siaura scenos dalis bus ryškiai sufokusuota. Galbūt tai tobulai tiks fotografuojant portretus prieš švintant, kai norite gražiai išsiliejusio fono, tačiau, pvz., jei norite užfiksuoti ypatingus miesto peizažo niuansus temstant, užvėrus diafragmą (didesnis f skaičius) lauko gylis bus didesnis ir didesnė scenos dalis bus sufokusuota. Tokiu atveju, norint gero išlaikymo, reikės naudoti lėtesnį užrakto greitį.
Natūraliai kai kurių objektyvų diafragma yra platesnė arba „greitesnė“ nei kitų. Puikūs kompaktiniai variantai EOS R sistemos beveidrodiniams fotoaparatams, įskaitant „Canon RF 24 mm F1.8 MACRO IS STM“ ir „RF 16 mm F2.8 STM“, plačiakampių naktinio miesto peizažų ir kitų scenų prietemoje fotografavimui. Su objektyvu „Canon RF 50 mm F1.8 STM“ gaunama įprastesnė perspektyva (panaši į žmogaus akies) ir jis tobulai tinka autentiškiems gatvės kadrams fotografuojant naktį, o standartinis kintamo židinio nuotolio objektyvas „RF 28-70 mm F2.8 IS STM“ suteikia universalumo esant įvairioms prasto apšvietimo sąlygoms.
2. Didinkite ISO nustatymo vertę, kad gautumėte didesnį jautrumą šviesai
Jei panaudojote plačiai atvertą diafragmą, bet manote, kad nuotraukai vis dar trūksta ryškumo, pamėginkite padidinti fotoaparato ISO vertę. Taip padidinamas jutiklio jautrumas šviesai, kuris praverčia fotografuojant naktį be blykstės. Kuo didesnis ISO skaičius, tuo didesnis jautrumas. „Canon“ beveidrodiniai ir pažangūs kompaktiniai fotoaparatai turi didesnius jutiklius, todėl jais gaunamos geresnės nuotraukos naudojant didelį ISO, nei su fotoaparatais, kurių jutikliai mažesni, pvz., išmaniųjų telefonų fotoaparatais.
Viso kadro CMOS jutikliai beveidrodiniuose „Canon“ fotoaparatuose, pvz., „EOS R8“ ir „EOS R6 Mark II“, suteikia išskirtinę kokybę naudojant didelį ISO, tad nuotraukose beveik nematyti iškraipymų ir grūdėtumo. „Canon“ APS-C fotoaparatų, įskaitant „EOS R7“, „EOS R10“ ir „EOS R50“, jutikliai yra šiek tiek mažesni, tačiau jais vis tiek gaunami detalūs ir kokybiški vaizdai beveik be jokio triukšmo, net naudojant labai didelio ISO nustatymus, todėl fotoaparatus puikiai tinka naudoti fotografuojant naktį iš rankos.
3. Pasirūpinkite, kad nuotraukos būtų ryškios
Fotografuojant iš rankos prietemoje, nuotraukos gali išeiti išsiliejusios. Tai dažniausiai nutinka tada, kai naudojate ilgesnį išlaikymo laiką (lėtesnį užrakto greitį), kad užfiksuotumėte daugiau šviesos. Štai dar vienas privalumas naudojant plačiau atvertą diafragmą: kuo daugiau šviesos patenka į objektyvą, tuo didesnį užrakto greitį galite naudoti. Tai svarbu, nes didesnis užrakto greitis tarsi sustingdo judesį, o kuo greitesnis judesys, kurį norite užfiksuoti, tuo didesnio užrakto greičio reikės, kad judesys neišsilietų. Esant geram apšvietimui pakankamai stabilius objektus paprastai galima užfiksuoti naudojant užrakto greitį 1/50 sek., einantiems objektams reikia šiek tiek greitesnio, maždaug 1/250 sek. užrakto greičio, o greitą veiksmą geriausia fiksuoti naudojant 1/1000 sek. ar dar didesnį užrakto greitį. Esant silpnam apšvietimui reikės naudoti didesnį užrakto greitį.
Naktinio vaizdo režimas fotoaparatuose, pvz., „EOS R50“, kuriuo užfiksuojami ir sujungiami keli kadrai, kad nuotraukos būtų ryškios ir nesusiliejusios, padės fotografuoti iš rankos prasto apšvietimo sąlygomis ir naktį.
Be objekto judesių taip pat reikia atsižvelgti į fotoaparato drebėjimą – kuo ilgesnis židinio nuotolis, tuo sunkiau išlaikyti fotoaparatą nesudrebinus, kai fotografuojate iš rankos. Svarbiausia iš pradžių nustatyti tokią diafragmą, kuri atitiktų židinio nuotolį – su 50 mm objektyvu naudokite 1/50 sek. arba didesnį užrakto greitį, su 600 mm objektyvu naudokite 1/600 sek. ir t. t. Naudojant objektyvą su optine vaizdo stabilizacija (IS) galima pasirinkti mažesnį užrakto greitį ir vis tiek gauti tą patį ryškumą.
Kai kuriuose „Canon EOS R“ sistemos fotoaparatuose, įskaitant „EOS R7“ ir „EOS R6 Mark II“, yra korpuse integruota vaizdo stabilizacijos (IBS) sistema, kurią naudojant kartu su IS turinčiais objektyvais ir fotografuojant iš rankos gaunami itin ryškūs ilgo išlaikymo kadrai. Norėdami sumažinti fotoaparato drebėjimą taip pat galite naudotis aplinkos objektais: pabandykite atsiremti į sieną arba padėti fotoaparatą ant kieto paviršiaus. Jei turite, naudokite trikojį stovą, kuris suteiks maksimalų lankstumą fotografuojant.
4. Išnaudokite visas baltos spalvos balanso parinktis
Baltos spalvos balanso nustatymo reguliavimas – tai kūrybingas būdas radikaliai pakeisti galutinę nuotraukų išvaizdą. © Marcus Hawkins
Šioje to paties kadro versijoje buvo pakeistas baltos spalvos balansas, išgaunant daugiau natūralaus akmens spalvų ir sodresnį mėlyną dangaus atspalvį. © Marcus Hawkins
Naudojant „Canon“ fotoaparatų automatinį baltos spalvos balanso nustatymą nuosekliai gaunami tikslūs kadrai dienos šviesoje, be to, jis taip pat gerai veikia fotografuojant prietemoje. Tačiau norėdami sukurti atitinkamą nuotaiką, prietemoje fotografuojamus kadrus taip pat galite praturtinti stilingais akcentais, naudodami alternatyvius iš anksto nustatytus baltos spalvos balanso nustatymus.
Pavyzdžiui, fotografuojant po miesto šviesomis temstant, „Tungsten“ baltos spalvos balanso nustatymas suteikia dirbtine šviesa apšviestoms sritims neutralios temperatūros spalvos bei sustiprina mėlyno dangaus sodrumą. Arba, jei norite išryškinti dirbtinio apšvietimo šiltumą, pabandykite perjungti „Daylight“ baltos spalvos balanso nustatymą.
Visais „Canon EOS R“ sistemos fotoaparatais galima fotografuoti RAW filų formatu. Pasirinkite šį formatą ir galėsite pakeisti arba pakoreguoti baltos spalvos balanso nustatymą, kai redaguosite nuotraukas naudodami norimą RAW failų apdorojimo programinę įranga, įskaitant „Canon“ galingąją ir nemokamą „Digital Photo Professional“.
5. Apšvietimo efektai
Su ilga ekspozicija fotografuojant naktinį eismą galima sukurti tobulus šviesos pėdsakus, paprastas scenas paverčiant užburiančiais kūriniais. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6 Mark II“ su objektyvu „Canon RF 28–70 mm F2.8 IS STM“, nuostatos: 13,2 sek., f/14 ir ISO 100.
Ilga ekspozicija užfiksuojamos tamsiame medžių siluete ryškiai šviečiančios žvaigždės. Fotografuota su fotoaparatu „Canon EOS R6“ ir objektyvu „Canon RF 16 mm F2.8 STM“, nuostatos: 25 sek., f/2,8 ir ISO 6 400.
Naktiniams kadrams galite pridėti dinamikos, sukurdami šviesų pėdsakus iš judančių transporto priemonių galinių žibintų ir neoninių atrakcionų parko šviesų. Jei norite fotoaparatu užfiksuoti šviesos judesį, reikės naudoti ilgą išlaikymą, t. y., kelių sekundžių arba lėtesnį užrakto greitį ir fotoaparatą uždėti ant trikojo stovo arba tvirto paviršiaus. Eksperimentuokite su įvairaus ilgio išlaikymu. Naudokite fotoaparato automatinį laikmatį arba fotografavimo nuotoliniu būdu funkciją, kad nesudrebintumėte fotoaparato spausdami užraktą. Visi„Canon EOS R sistemos“ fotoaparatai turi Wi-Fi, kurio dėka galite keisti nustatymus ir aktyvinti užraktą iš savo išmaniojo telefono, naudodami „Canon Camera Connect“ programėlę.
6. Išbandykite nuotraukų serijos režimą
Nepertraukiamo fotografavimo arba nuotraukų serijos režimas tobulai tinka fotografuojant judančius objektus prietemoje, kad visada užfiksuotumėte tą tobulą akimirką. Nufotografuota fotoaparatu „Canon EOS R8“ su objektyvu „Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM“, nuostatos: 200 mm, 1/250 sek., f/7,1 ir ISO 100. © Mara Leite
Net ir prastai apšviestose vietose, pasižyminčiose prastu apšvietimu, serijos režimu galima išlaikant ryškias detales užfiksuoti judančius objektus. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R5 Mark II“ su objektyvu „RF 28-70mm F2L USM“, nuostatos: 28 mm, 1/256 sek., f/2 ir ISO 3 200.
Nepertraukiamo fotografavimo režimu (tam tikruose fotoaparatuose vadinamas serijos režimu) per kelias sekundės dalis bus padaryta greita nuotraukų serija. Tai naudinga fotografuojant judantį objektą ar užfiksuojant akimirką trunkantį veiksmą. Todėl, jeigu jūsų fotoaparate yra ši funkcija, pasinaudokite ja – turėsite daugiau galimybių užfiksuoti puikų veiksmo kadrą prietemoje.
7. Geriausi fotoaparatai fotografavimui prietemoje
Nepriklausomai nuo jūsų poreikių ir biudžeto, yra daugybė fotoaparatų, kurie tobulai tinka fotografuojant prietemoje. Trikojis taip pat naudingas norint sumažinti fotoaparato drebėjimą ilgesnės ekspozicijos metu arba norint padaryti sklandesnes laiko slinkties nuotraukas. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R8“ su objektyvu „RF 100–400 mm F5.6-8 IS USM“, nuostatos: 1/80 sek., f/6,3 ir ISO 6400. © Mara Leite
„Canon EOS R6 Mark II“
Tobulas nuotraukas užfiksuojantis viso kadro beveidrodinis fotoaparatas fotografavimui prietemoje
- Ypač efektyvi integruota vaizdo stabilizacija (IBIS)
- Klasėje pirmaujanti automatinio fokusavimo sistema veikia beveik visiškoje tamsoje
- Įspūdinga vaizdo kokybė naudojant didelio ISO nustatymus
„Canon EOS R8“
Galingas ir nebrangus beveidrodinis fotoaparatas su viso kadro jutikliu
- Viso kadro vaizdo jutiklis, suteikiantis įspūdingą kokybę fotografuojant prietemoje
- Pažangiai veikiantis automatinis fokusavimas prietemoje
„Canon EOS R50“
Lengvas beveidrodinis fotoaparatas, kuris puikiai tiks augantiems turinio kūrėjams
- Kompaktiškas beveidrodinis fotoaparatas su įspūdingomis galimybės esant silpnam apšvietimui
- APS-C jutiklis su dideliu ISO diapazonu puikiai tinka pradedantiesiems fotografams ir vaizdo tinklaraštininkams
„Canon EOS R10“
Universalus APS-C beveidrodinis fotoaparatas
- Užtikrina kūrybinio proceso valdymo galimybes ir kompaktišką dizainą, kad būtų galima fotografuoti prasto apšvietimo sąlygomis
- Aukščiausia vaizdo kokybė ir pažangus automatinis fokusavimas
„Canon PowerShot SX740 HS LITE EDITION“
Mažas ir elegantiškas, tačiau galingas
- Su dideliu 40 k. optiniu artinimu ir stulbinama 4K filmų raiška
- Mažas, tačiau aukštos kokybės 20,3 MP CMOS jutiklis
- Didelės raiškos nuotraukoms skirtas vaizdo procesorius „DIGIC 8“
- Gausybė naktinio fotografavimo režimų, įskaitant naktinis vaizdas laikant fotoaparatą rankoje
„Canon PowerShot V10“
Kompaktiškas fotoaparatas vaizdo tinklaraščiams kurti su fotografavimui prastomis apšvietimo sąlygomis skirtomis funkcijomis
- Būtent vaizdo tinklaraštininkams sukurtas fotoaparatas su įtaisytu stovu, kad prastai apšviestoje aplinkoje būtų užtikrintas stabilumas
- Fiksuoja šviesią ir stabilią filmuotą medžiagą net prastomis apšvietimo sąlygomis
Autoriai: Matthew Richards ir John Marshall